Volle haven

Vanwege het tij zijn we pas om 12 uur uit Scheveningen vertrokken en waren dus ook niet vroeg in Amsterdam. Een hele mooie zeildag met een WZW 5 en stroom mee langs de kust Scheveninge, Katwijk, Noordwijk en Zandvoort naar IJmuiden. Vervolgens door de sluis en over het Noordzeekanaal naar Amsterdam.

We zijn al regelmatig in de Sixhaven achter het Centraal Station en hadden het nog nooit de beruchte overvolle haven meegemaakt. Bekend in de verhalen van watersporters. Nu in juli, top vakantieseizoen maakten we het ook mee. Een volle Sixhaven betekent dat alle ruimte is ingenomen door boten en dat dus alleen de boten bij de uitgang er direct uit kunnen. De rest moet wachten totdat hun buren (ook) wakker zijn en ruimte maken. Omdat we vrij laat aankomen zijn wij ongeveer de één na laatste boot die er nog in past. Er ligt bij ons maar 1 boot die de uitvaart belemmert. Verder mazzel omdat we vanwege de hond langs de watersteiger mogen liggen, er kan toch niemand bij.

 

Verkeersbegeleiding

52,05’45N, 04,15’58E

Turbo snelle dag naar Scheveningen, 48 mijl in een kleine 8 uur. IJmuiden bleek een haven te ver. Nu goed zicht op de Zeeuwse eilanden en een mooie zijwind, later rugwind. Hoogtepunt was het passeren van de Maasmonding, waar je buitengewoon zorgvuldig door TC tussen de zeeschepen door wordt begeleid. Een prettig gevoel dat je niet zelf hoeft uit te zoeken of je nog (net) voor dat zeeschip langs kwam. Uitluisteren van het kanaal is ook vermaak:  TC is not amused als zeiljacht de instructies niet opvolgt. “Ik heb het tegen mijn man gezegd, maar hij was het er niet mee eens.” kon de trafficcontroler niet overtuigen.

Rond twee uur in Scheveningen waar we een box kregen “vanwege uw hond” en de andere passanten 3+ dik liggen.

Terug in Nederland

51,35’32N, 03,43’40E

Een nevelige dag van Oostende naar Roompot, terug in Nederland. Roompot is een CenterParcskamp met jachthaven aan de zuidkant van de Oosterscheldekering op Noord Beveland. Grotendeels op de motor maar langs de noordkust van Walcheren stak er nog een mooie windje op. Bij het binnenlopen van de haven nog even vastgelopen, geul bleek smaller dan gedacht.

Zaterdag wind uit N tot NW, tegen dus weer. Maar voor zondag wordt een mooie WZW beloofd, dus we blijven een dagje in Zeeland. Gelegenheid om drinkwaterpomp te vervangen ( niet gelukt) en kalkaanslag van romp te verwijderen (wel gelukt). W2 glanzend gebroken wit. Met het olijfgroen van de Ljipke en blauw van de El Nino hadden we dat gedoe niet.

Show in de sluis

Vroeg vertrokken vanwege tij. Ochtendmist rondom industriegebied Duinkerken en lekkere wind, alleen weer in de verkeerde hoek. Kruisend langs de Belgische kust. Veel, heel veel appartementen met zeezicht. Tot slot een show opgevoerd in de sluis, waar we dwars in kwamen te liggen. Onvoldoende verdacht/voorbereid op stroom en wind van achteren en ontbrekende bolder langs de kant. `Leuk` ook veel publiek langs de kant die vanaf het strand naar het station liepen.

Grevelingen

Wat te vroeg vertrokken voor het tij en ook nog kruisen. Dat schoot de eerste 3-4 uur dus niet echt op. Ondanks de tunnel nog veel Ferry’s bij Calais. We wisten er vier te ontwijken. Uiteindelijk in Gravelines beland, tussen Calais en Zeebrugge in. Grevelingen in het Nederlands, we zitten hier in het Nederlandstalige deeltje van Frankrijk. Vannacht zakken we in de modder, volgens havenmeester en zorgzame Brit. Koelwaterinlaat en spoelwaterinlaat dus even dicht. Verder een stralende zomerdag met een lichte NNO wind (nu wel).

Zon maar geen wind

49,55’70N, 01,05’01E

Stralend zomerweer, geen wind of uit de verkeerde hoek. Dus op de motor van Le Treport naar Boulogne. Haven nu overvol met Hollandse boten, havens in Nederland moeten wel leeg zijn. Wij liggen twee dik en schrikken alle grotere boten tot nu toe af. Moeder haai op twee mijl afstand en 3 meter tsunami vanwege aardverschuiving engelse zuidkust. Heerlijke slakken gegeten door Elke & Rudy, Willy proeft ze niet eens.

Kort dagje

50,03’30N, 01,22’50E

Rustig kort dagje (15 mijl) met stroom mee, schitterend weer en nauwelijks wind naar Le Treport, de laatste stop in Normandie al weer. Daar Jeanette, Piet en Lousa van Veen op bezoek gehad die vlakbij op een landgoedcamping staan.

’s Avonds om 10 uur nog stuivertje gewisseld mer de Franse buren. Wij willen om 6 uur met het ochtendtij vertrekken, zij willen een dag blijven. Dus gaan zij aan de steiger liggen en wij buitenop bij hun. Elke heeft waakneigingen tegenover hun twee jaar oude husky.

En weer in Dieppe

49,55’35N,01,04’40E

Een hele mooie zeildag langs de witte krijtrotsen, terug naar Dieppe. Hier kennen we inmiddels de weg. De viswinkel en de wasserette zijn open op zondag.

Dwars over de baai van de Seine

49,45`43N, 00,2`00E

Vandaag een lange tocht dwars over de baai van de Seine. Konden pas laat in de ochtend vertrekken toen de sluis van de haven open ging en bewonderen nu in de avondzon de Cap d’ Antifer, voor de lastste mijlen naar Fecamp.

Net na zonsondergang Fecamp binnengekomen, terug na een week. De haven is nu overvol, 9 boten gestapeld op de kop van de steiger. Gelukkig passen we met onze drie meter breedte tussen twee andere boten en liggen toch met de kop naar de steiger. Met een hond op de schouder over 9 boten klauteren leek geen prettig voortuitzicht.

Terug naar het noorden

49,23’30N, 01,02’23W

Vanochtend vroeg vertrokken, weer richting noorden. Doel is Grandcamp gelegen tussen Omaha en Utah beach, de Amerikaanse landingszones op D-Day. We moesten hier op tijd zijn om met hoogwater binnen te kunnen komen, anders werd het tot laat in de avond wachten. Erg weinig wind en flink stroom mee rond de Cap de Barfleur. De hele weg met motor, er was weinig wind. Laatste uur de spinaker er op gezet. Rond de middag al binnen in de haven. 28 mijl in ongeveer 7 uur.