Hoorn N52˚38.221, E5˚03.392

Enkhuizen 11.15
Naviduct a 11.35
Naviduct v 11.45
Lelystad Haven 14.15
Hoorn 18.15

20130531-151123.jpg

Vandaag moet de boot naar Hoorn voor Man Over Boord cursus morgen. Een stevige NNW 5-6 wind. Enkhuizen-Hoorn is dan kort tochtje, dus besloten om een ommetje te maken via Lelystad.
Met stevige wind van achteren de sluis in en dan gaat een van de voorgangers dwars in de sluis liggen. Niet lekker, uiteindelijk lagen ze omgekeerd in de sluis. Dus bij vertrek moesten ze nog een keer dwars, om met de neus de goede kant uit te komen
Een beetje vergeten dat Lelystad veel zuidelijker ligt dan Hoorn en Enkhuizen. Dat werd dus kruisen vanaf Lelystad. En toen nam de wind ook nog iets toe. Bij Lelystad een rif in het zeil gezet, desondanks water in het gangboord. Dat hebben we op de hele tocht naar Denemarken niet gehad.

NNW 5-6 Bft, 15C, 7 uur zon, geen regen
dst 38,5 nm, avs 5,5 kn, 6 1/4 uur zeil, 3/4 uur motor
diesel rest 29 l
havengeld €17,00

.

Enkhuizen N52˚41.549, E5˚17.771

Harlingen 10.40
Tjerk Hiddesluis a 10.45
Tjerk Hiddesluis v 11.05
Kornwerderzand a 12.25
Kornwerderzand v 13.15
Enkhuizen 17.45

thuishaven-2
Weer terug in de thuishaven

Nu Willy er niet meer is, moet ik opeens langer wachten voor de sluizen. En het is natuurlijk lastiger om de boot onder controle te houden. In de Tjerk Hiddesluis een flinke stroming naar binnen die probeerde de boot dwars in de sluis te leggen. In de sluis van Kornwerderzand zaten zoutwaterfilters, die de boot opzij tegen de kant duwden. Uiteindelijk ging dat nog soepel, soepeler dan mijn buren die met een vijfkoppige bemanning de helft van de tijd dwars in de sluis lagen. Maar die hadden een huur boot en ik vaar op de vertrouwde Wilhelmina.
In Harlingen ontmoeten de vloedstromen vanaf Den Helder en vanaf Texel elkaar. Dus om de ebstroom naar Kornwerderzand mee te pakken met Hoogwater weg, vandaag om 10.45 in Harlingen. Met een mooie NNW 5 op alleen de fok naar Kornwerderzand. De rechte lijn van Kornwerderzand naar Enkhuizen is voor de wind, dus gijpkoers en klapperend voorzeil (in de luwte van het grootzeil). Die kan met de spinakerboom wel worden vastgezet, maar dat is bij deze wind en solo beetje riskant. Dus een iets westelijk koers gezet en daarna wat oostelijk zodat de wind van opzij in de zeilen komt. Na Stavoren trok de wind verder aan en kwam de verkeerspost met een windwaarschuwing. Toen grootzeil gestreken en op alleen fok verder naar de thuishaven.

Dst 36,2 nm, avs 5,6 kn, 3/4 uur motor, 5 uur zeil

NNW 4-5, 10C, geen regen, geen zon, 1017 Mb

Diesel rest 31 l

Harlingen N53˚10.659, E5˚25.371

Dokkumer Nwe zijlen 9.10
Sluis a 9.15
Sluis v 9.25
Leeuwarden 1e brug 13.20
Leeuwarden 6e brug 14.05
Franeker 15.40
Harlingen 16.45

dokkumer-grootdiep
Wolkenvelden boven Noordoost Friesland

Een zonnige maar koude dag door Friesland. Mooie wolkenvelden en af en toe een bui. Van Engwierum tot Dokkum motor met fok, verder alleen motor. 24 bruggen en 1 sluis, waarvan 16 bemand en 8 op afstand bediend. In Harlingen aangelegd in de haven van de Harlinger WSV, in de stadsgracht en geen getij.. in de gemeentehaven is wel getij en is de ruimte aan de drijvende steigers beperkt. Dat betekent langs de kade liggen en bij laag water met Elke op de nek de ladder op klauteren.
Willy & Elke vertrekken naar Rotterdam, om het feest van Marco & Gerdi bij te wonen. Rudy moet zorgen dat de boot in Enkhuizen komt. Die wordt volgende week gebruikt bij onze MOB cursus (lekker op tijd) in Hoorn.
De peperdure Duitse waterkaarten voor 60% van de prijs kunnen doorverkopen aan een stel dat in juli van Stockholm naar Makkum gaat varen.

dst 34,1 nm, avs 4,1kn, 7 1/2 uur motor, 1 uur zeil
Z3, 9C, 5 uur zon, 1/2 uur regen,
Getankt 32 L rest 32 L

Havengeld  13,30

Dokkumer Nieuwe Zijlen N53˚19.053, E6˚10.149

Borkum 10.10
Sluis Lauwersoog a 18.00
Sluis Lauwersoog v 18.10
Dokkumer Nieuwe Zijlen 19.15

elke-navigeert
Elke navigeert, links de buiten marifoon

Mooi helder weer, een lekker zonnetje, maar nog steeds wel koud. En een westenwind, terwijl wij ook naar het westen moeten. Op de motor de Eems overgestoken en bij Rottumeroog de zeilen opgezet en kruisend verder naar het westen. De Noordzee had nog de deining en golven van de voorgaande dag, maar die werden op het eerste stuk afgeschermd door xxx. Langs de gronden van de Lauwers kwamen in een onstuimige zee terecht die daar de ondiepte ontmoette en vanaf Schiermonnikoog moesten we een paar slagen tegen de 1.80m hoge golven in maken. Dat werd niet door alle bemanningsleden (en hun magen) gewaardeerd. Het laatste stuk naar het Westgat op de motor en toen de zeilen weer omhoog en met halve wind naar Lauwersoog en over het Lauwersmeer naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Onderweg had Elke de buitenmicrofoon van de marifoon van zijn haak geschoven en duwde met zijn lijf regelmatig de zend knop in. Totdat wij werden opgeroepen door de Verkeerspost Schiermonnikoog met het verzoek daarmee op te houden.
Dokkumer Nieuwe Zijlen is de plek waar Rudy 34 jaar geleden aan zijn schoonouders is voorgesteld en door hen in de watersport werd ingewijd op hun motorjacht Wammes. Een historische plaats dus.

dst 50,8 nm, avs 5,4 kn, 3 1/2 uur motor, 4 1/2 uur zeil
W 4-5, 9C, geen regen, 8 uur zon, 1008 Mb,
Diesel rest 12l,
Havengeld € 10,00

Storm op Borkum N53˚33.517, E6˚46.610

De voorspelde storm begon gisteravond al. Windkracht. 6 uit het Noordwesten met windstoten tot 7 Bft. Vandaag dus een dag op Borkum blijven. Dat komt ons niet echt goed uit met de strakke planning van de thuisreis. Je zit hier al royaal ten Noorden van de Nederlandse kust. Delfzijl ligt verder naar het Oosten dan Borkum. De snelste verbinding met Borkum is ook vanaf de Eemshaven, die je vanaf het eiland in de verte ziet liggen.

borkum-veerboot
Veerboot Borkum in de Fischerbalje bij windkracht 6

De havens van Borkum liggen ongeveer 5 km ten zuiden van het dorp. Ook hier restanten van een militair verleden, een enorm kazernecomplex wat kennelijk bij een marine haven hoorde.

NW 6Bft, 9C, 1011 Mb

Borkum N53˚33.517, E6˚46.610

Langeoog 9.00
Borkum 18.00

bezoeker-op-de-noordzee
bezoeker aan boord op de Noordzee ten noorden van Juist

Met hoogwater vertrokken met bestemming Borkum. De ambitie Lauwersoog lijkt een paar zeegaten te ver. Voor morgen wordt een NW 6-7 verwacht, dus zullen we waarschijnlijk een dagje Borkum verkennen.
Het was vandaag een wat sombere dag met weinig zicht en op zee dus helemaal grijs. De wind was zuidwest :-(, maar zou later op de dag naar noordwest draaien :-). We zijn daarom gaan kruisen en eerst een slag naar het WNW gemaakt tot aan de Traffic Lane voor de zeevaart. Eindelijk weer een keer zonder motor. Die was na de aanloop naar Kiel op zaterdag niet meer uit geweest. Uiteindelijk kregen we onze NW wind en konden we op koers naar Borkum. De Eems op was enerverend: dichte mist, sommige schepen vlakbij zagen we alleen op ons schermpje, voor de wind en stroom mee. De haven in ongeveer tegelijk met twee veerboten en een uitvarend binnenvaartschip. Gelukkig was het zicht toen weer wat beter. En ondertussen begon de wind lekker aan te wakkeren voor de storm van morgen.

dst 49,5 nm, avs 5,5 kn, 3 uur motor, 5 uur zeil
ZW later NW 3-5, 11C, 1 uur regen, geen zon, 1/2 uur mist, 1009 Mb,
Diesel rest 19 L
Havengeld € 15,–

Langeoog N53˚43.625, E7˚29.822

Cuxhaven 9.10
Elbe uiterton 12.40
Langeoog 18.40

langeoog-restanten-luftwaffe-2
restanten landingsbaan Luftwaffe op Langeoog

Vanochtend konden we pas na hoogwater Cuxhaven vertrekken, om te profiteren van de ebstroom op de Elbe en de westelijke ebstroom langs de kust. Uiteindelijk veranderde die laatste natuurlijk na een uur of 5 in een oostelijke vloedstroom tegen. Langs Cuxhaven komt alle scheepvaart richting Hamburg. Voor de bootspotters was er op de wal een soort van tribune/loopbrug aangelegd, van waar af mensen de boten konden bekijken. Toen wij maandagmiddag aankwamen en de Wilhelmina met een stevig stroom dwars op de haveningang moesten proberen te varen, hadden we flink wat bekijks. De brug was behoorlijk gevuld met kijkers.
De windverwachting voor vandaag was erg variabel, zo ongeveer uit alle richtingen, en zwak, hooguit 2Bft. We hebben dan ook de hele dag gemotord en vanaf 14 uur, een paar uur zeilen bijgehad. Verder weer slecht zicht, van een paar honderd meter tot een paar kilometer.
We hebben onze ambitie om op Norderney te komen moeten opgeven, we kregen te veel last van de vloedstroom tegen en dreigden bij Norderney ook met stroom tegen het zeegat door te moeten. Het werd daarom Langeoog. Dat kwam goed uit want we hadden nog een toegangssleutel voor het sanitair, van twee jaar geleden. Konden we die ook eindelijk terugbrengen.
Langeoog was in WO2 een basis van de Luftwaffe. Een flink deel van het eiland ligt nog bezaaid met betonnen vlakken, waar eens de landingsbanen en het platform waren. Verder is Langeoog een echt autovrij eiland. Je kunt met een trein van de pier naar het dorp en verder fietsen. Voor de bevoorrading van winkels etc. rijden er elektrokarretjes rond. Het dialect op Langeoog lijkt erg op het Gronings. Hoorsnieder voor kapper en “Hier Blievn” als naam voor het bejaardenhuis, dat klinkt ons bekend in de oorn.

dst 57,5 nm, avs 6,0 kn, 9 1/2 uur motor, 2 uur zeil
Variabel 1-2 Bft, 14C, geen regen, 1 uur zon, 1008 Mb
Diesel rest 25 L
Havengeld €14,50

Cuxhaven N53˚52.497, E8˚42.342

rendsburg 5.30
Brunsbuttel sluis a 11.32
Brunsbuttel sluis v 11.42

Cuxhaven 13.45

Vandaag erg op tijd vertrokken, omdat we vanaf nu weer rekening moeten houden met getijhoogten en -stroming. Op de Elbe staat een sterke getijstroom, tot circa 3 knopen. Om daar vandaag van te profiteren moeten we voor 14.30 in Cuxhaven zijn. Met nog 65 km kanaal, een sluis en nog een kleine 30 km op de Elbe, betekent dat vertrek bij zonsopgang. Helaas zat die zelf achter een dik wolkendek. En met de westenwind was ook de kou weer teruggekomen.

rendsburg-spoorbrug-over-nord-ostseekanal-en-hangende-pont-3
Spoorbrug over Noord-/Oostzeekanaal met hangende pont bij Rendsburg

Het kanaal heeft verschillende zeer hoge bruggen (doorvaarthoogte 25 meter) zodat de zeeschepen onbelemmerd kunnen doorvaren, een aantal tunnels en ook diverse ponten. Meest opvallende brug is de spoorbrug in Rendsburg, waar een ” pont”  onder hangt. Uit de tijd dat het kanaal is gebouwd, er nog weinig wegverkeer was en al wel treinen reden.

Ons plan verliep voorspoedig. We waren om 11.30 in Brunsbuttel en konden daar direct de sluis in varen. Het ging nog sneller dan bij het snelle Naviduct bij Enkhuizen. Daarna stoven we met stroom mee de Elbe af.

Onze AIS positie moet ook uit te lezen zijn op www.marinetraffic.com. Maar dat werkt lang niet altijd, vandaag toevallig wel weer eens.

 

dst 52,8 nm, avs 6,5 kn, 8 1/2 uur motor, geen zeil

ZW 3-4, 14C, 1 uur regen, geen zon, 1012 Mb

35 liter diesel getankt, diesel rest 45 l

Havengeld  15,–

Rendsburg N54˚18.638, E9˚40.932

Marstal 7.15
Sluis Holtenau a 13.55
Sluis Holtenau v 14.15
Rendsburg 17.45

oostzee-bij-kiel-met-gelovige-schipper
Oostzee bij Kiel met geloofsgetuigenis in zeil

Op tijd – snel na opening van de bakker om 6.30 uur – uit Marstal vertrokken om nog een flink eind het Noord-/Oostzeekanaal op te komen. De eerste paar uur weer een mooie Oostenwind die later wat wegviel en vervolgens draaide naar het Westen. De aanloop naar Kiel was erg heiig. Toch konden we zien dat de hele zeilvloot er voor het Pinksterweekeinde op uit leek te gaan. Bij de sluis konden we onmiddelijk naar binnen varen. De kosten voor kanaal en sluizen €12 voor onze boot.

Op het kanaal veel zeeschepen die in groepen varen. Op sommige delen van het kanaal kunnen ze elkaar niet passeren en moeten dan wachten op een groep uit de andere richting.
.
Uiteindelijk in Rensburg een jachthaventje opgezocht en de stad een schnitzel gegeten. Als je in Duitsland bent, moet je dat toch minstens 1 keer doen.

dst 53,1 nm, avs 5,2 kn, 7 3/4 uur motor, 2 3/4 uur zeil
O3, later W3, 17C, geen regen, 2 uur zon, 1004 Mb
Diesel rest 33 L
Havengeld €10

Marstal N54˚51.077, E10˚31.460

Nyborg 9.15
Rudkobing brug 13.15
Marstal op Ærø 15.15
18 L Diesel getankt

Vanochtend eindelijk de “reparatie”  aan het toplicht uit kunnen voeren. Die was er bij de montage in april omgekeerd op gezet. In Lauwersoog geprobeerd de mastkraan te regelen, op Schiermonnikoog een hoogwerker die toevallig in de jachthaven was, in Hals opnieuw de mastenkraan en op Schiermonnikoog Rudy omhoog laten hijsen door Willy. Om verschillende redenen allemaal niet gelukt. Een alternatief was nog om de hele mast te laten zakken, maar daar zaten we nu ook niet echt op te wachten. In Nyborg had de mastenkraan een trap met kooi en was hoog genoeg om de top van onze mast te bereiken. Toen was de zaak snel geregeld en gerepareerd. Nu kunnen we ook met een veilig gevoel ’s nachts zeilen. Ook was het eind van de fokkeval boven in de mast terecht gekomen. De snapsluiting van de val was zijn veer kwijt geraakt. Dat losten we op door de val aan de fok vast te knopen, maar bij een zware windstoot op het Limfjord is de val los geschoten. Slordig natuurlijk, zeker als je ook een boek “Knopen”  aan boord hebt. De val kon nu ook weer naar beneden worden getrokken. De afgelopen dagen hadden we de fok gehesen met de Spinakerval.

zonsopkomst-op-de-oostzee-2_0
Zonsopkomst op de Oostzee

 

Daarna een hele mooie en zonnige tocht met halve wind naar Marstal op het eiland Ærø. Onze laatste stop al weer in Denemarken. Mooi pittoresk dorpje met scheepsbouwwerf. In het droogdok de Monica uit Rotterdam. Verder is het dorp wat minder toeristisch dan sommige van de andere plekken van de laatste dagen.

dst 33,0 nm, avs 5,2. Kn, 1/2 uur motor, 5 1/2 uur zeil
O5 Bft, 16C, geen regen, 6 uur zon, 1007Mb
Havengeld €21

Diesel rest 45 l