Lekkum-Harlingen

  • Vertrek 9.45, aankomst 13.45
  • Afstand 16,5 nm, gemiddeld 4,5 kn
  • Duur bewogen 3 3/4 uur, motor 3 3/4 uur, zeil 0 uur
  • Wind ZW4, temp 20C, 0 uur zon, 0 uur regen
  • Havengeld: €15,50
  • Bemanning: Rudy, Utah

 

Gisteravond  gezellig op bezoek geweest bj Herman&Flory in Camminghaburen.  Het blijft ondrukwekkend hoe Utah in Cammnghaburen feilloos de weg naar hun huis weet te vinden. 

stadsentree van de culturele hoofdstad

Vanochtend uit met Utah, brood kopen en daarna door de gracht van Leeuwarden. De mooiste jachthaven van Nederland. Vol, overvol, geen enkele lege plek en her der dubbel of drie naast elkaar. In colonne door de 7 bruggen. €7 in

Mooiste jachthaven van Nederland

het klompje van de eerste brug. 

Na Leeuwarden door het Van Harinxmakanaal via Deinum en Franeker naar Harlingen bij de HWSV in de Harlinger gracht. 

Het blijft een bijzonder gezicht: het brugdek van de Slauerhofbrug in de lucht

Garnwerd-Lekkum

  • Vertrek 7.00, aankomst 16.30
  • Afstand 36,4 nm, gemiddeld 4,7 kn
  • Duur bewogen 7 3/4 uur, motor 7 3/4 uur, zeil 0 uur
  • Wind ZW3, temp 23C, 3 uur zon, 0 uur regen
  • Havengeld: €6,50
  • Bemanning: Rudy, Utah

Vanochtend verder het Reitdiep af, schitterend meanderend door het Groninger landschap. De bruggen werde vlot en vriendelijk bediend vanuit de post Lauwersoog.

Boerderij langs het Reitdiep
Witte reiger?

Vanaf Zoutkamp door het Lauwersmeer naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Daar diesel getankt en daarna door de sluis. Daarna filevaren en getreuzel door onderhoud aan de brug bij Engwierum en vervolgens de sper van 12-13 van de Dokkumer bruggen. Passage door de beide bruggen van Birdaard ging deze keer vlot.

Geëindigd in Lekkum: ligt vlakbij Camminghaburen en is minder druk dan Leeuwarden. Bovendien nostalgisch de plek waar ik tot mijn middel door het ijs ben gezakt en door mijn schoonvader gered.

Het kerkje van Lekkum

Appingedam-Garnwerd

  • Vertrek 8.30, aankomst 19.00
  • Afstand 19,5 nm, gemiddeld 4,1 kn
  • Duur bewogen 4 3/4 uur, motor 4 3/4 uur, zeil 0 uur
  • Wind NW4, temp 20C, 1 uur zon,  1 1/2 uur regen
  • Havengeld: €15,50
  • Bemanning: Rudy, Utah

Naast de brug zat de Albert Heijn. De 10 nederlandse petflessen die we twee maanden meegesjouwd hebben, eindelijk ingeleverd. Onderweg naar Groningen meerdere buien gekregen. Ze kwamen nu van voren, dus de buiskap heeft zijn dienst bewezen.  

Regenboog bij Eemskanaal

In Groningen gaan twee brugwachters mee en om en om de bruggen bedienen. Opnieuw kicken dat al die bruggen, waar je vaak voor hebt staan wachten, nu voor je open gaan. 

Groninger museum en station

Tot de Museumbrug gekomen, toen begon de sper van 12-13. Op bezoek geweest en warm gegeten bij Harm&Ynske. Was erg gezellig. Pas om 15 uur weer op de boot. Toen verder tot de Pleiadenbrug, toen begin de sper van 16.00-17.30. Daarna nog 6 bruggen en 1 sluis om 19.00 in Garnwerd aangekomen. Harm en Nathalie nog op bezoek gekomen, Utah door het dolle heen, toen zij hen zag. 

Norderney-Appingedam

  • Vertrek 10.00, aankomst 18.00
  • Afstand 39,0 nm, gemiddeld 5,0 kn
  • Duur bewogen 8 uur, motor 8 uur, zeil 0 uur
  • Wind Z2-3, temp 22C, 1 uur zon,  2 uur regen
  • Havengeld: €0
  • Bemanning: Rudy, Utah, Anne

Na de lange dag van gisteren hadden we niet zo veel trek om weer vroeg te starten en 55 mijl over de Noordzee naar Lauwersoog te varen. Dus besloten m over het wad naar Delfziijl te varen. Anne was inmiddels goede vrienden met Hans van de Simply Red geworden en onder zijn leiding gingen we met de Goely en de Vrijheid over de Oostereems naar de Eems. De thuishaven van Simply Red is Emden, dus Eems en Oostereems zijn thuiswateren. Ook hebben we gemengde heriineringen aan onze tocht van 8 jaar geleden over de Oostereems. 

Aanvankelijk een mooie rustige tocht over het Memmert Wattfahrwasser onder Juist. De locatie van de schitterende spionageroman Whispering Sands uit 1910. Een kleine stukje prikkengeul. Daarna de Oostereems op en over het wantij tussen Oostereems en Eems. 

Bewolkte luchten over de Eems

Op de Eems meerdere onweersbuien over ons heen gekregen. In Delfzijl konden we direct door de zeesluis. Na nog 2 bruggen en 1 sluis kwamen we om 18.02 bij de brug voor de jachthaven van Appingedam. Bediening stopt om 18.00. De nacht doorgebracht op de wachtsteiger. Dat scheelt weer een nacht havengeld. Anne is in Appingedam afgestapt. Wij zijn meegereisd met haar tot Bedum en daar Harke&Elly bezocht. 

Cuxhaven-Norderney

  • ;Vertrek 5.15, aankomst 18.15
  • Afstand 68,7 nm, gemiddeld 5,2 kn
  • Duur bewogen 13 uur, motor 1 1/2 uur, zeil 11 1/2 uur
  • Wind ZW4, temp 20C, 1 uur zon,  2 uur regen
  • Havengeld: €16
  • Bemanning: Rudy, Utah, Anne
Mooie luchten boven Cuxhaven

Vandaag eindelijk een windgat, een gunstige wind om naar het westen langs de kust te varen.  Tegeljkertijd wil je op de Elbe rekening houden met de stroom, bij eb stroom mee naar zee. Dat as vanaf 3 uur vanochtend tot een uur of 9. Een armada van bootjes is in de vroege ochtend vertrokken, wij nog relatief laat. In de haven de zeilen gehesen en buiten de haven de motor uit gedaan. 

Op de Elbe af en toe 10 knopen snelheid.  De Elbe was net aan bezeild, af en toe dreven we naar de hoofdgeul. Bij nadering van zeeschip een slag uit de geul gemaakt. Na 20 mijl ben je uit de Elbe monding.  Vanaf daar kruis je de Alte Weser, de Neue Weser en de Jade, de vaarwegen naar Bremen en Wilhelmshafen.  Onderweg nog tussen een stuk of 20 zeeschepen door, die voor anker liggen. 

Daarna koers naar de oostelijke uiterton van Norderney, de Dovetief. Een lang eind, met als voornaamste afwisseling de duitse waddeneilanden: Wangerooge, Spiekeroog, Langeoog, Baltrum en Norderney. Tot aan Dovetief gezeild, daarna op de motor. In de haven bleken veel zeilers helemaal met de motor te hebben gevaren. Ook Hans, onze duitse buurman in Cuxhaven met zijn Simpy Red, was helemaal op de motor gevaren. 

In de haven was net een plek aan de steiger vrij gekomen en hadden we een riante ligplaats in de als altijd volle haven  Utah en ik waren ons al geestelijk aan het voorbereiden op een klauterpartij tegen de ladder van de kade.

 

 

Cuxhaven

strandkorben in Cuxhaven

Gisteren en vandaag verwaaidagen in Cuxhaven. Vrijdagochtend vroeg werd tot windkracht 10 voorspeld. Het werd donderdagavond windkracht 8, maar  heel kort en daarna een stevige wind, 5-6. Ook vandaag een stevige wind, 5-6 Bft uit het west tot noordwesten. Geen wind waarmee je vanuit Cuxhaven de Elbe af en Noordzee op wilt varen. Voor morgen een zuiderwind, rustiger verwacht. 

Tot die tijd Cuxhaven bewonderd. Het schijnt een soortgelijke rol voor Hamburg te hebben als Hoek van Holland voor Rotterdam. Alle schepen van en naar Hamburg varen hier langs, het is een badplaats en vertrekplaats voor de veerboot naar Helgoland.

Zicht op de Elbe naar het noorden

Naast ons heeft anderhalve dag een baggerschuit uit Rotterdam gelegen. Vanochtend is deze weer vertrokken voor baggerwerk in de monding van de Elbe. 

Rendsburg-Cuxhaven

  • Vertrek 7.30, aankomst 17.15
  • Afstand 53,7 nm, gemiddeld 5,7 kn
  • Sluis Brünsbuttel: 13.50-14.10
  • Duur bewogen 9½ uur, motor 7 uur, zeil 2½ uur
  • Wind ZO2, temp 25C, 4 uur zon,  ½ uur regen
  • Havengeld: € 13
  • Bemanning: Anne, Rudy, Utah 

Een lange tocht op de motor door het tweede deel van het Kieler Kanal. Het is inmiddels koeler geworden en als de zon niet scheen, was een tshirt iets aan de koele kant. Kort voor tweeën in Brünsbuttel en ook hier weer een vlotte passage door de sluis. Ook een eerste regenbuitjes sinds weken. 

Jachthaven in Cuxhaven

Op de Elbe de zeilen gehesen en de motor uitgezet. Met een

Slecht weer op de Elbe bij Cuxhaven

zwak windje van achteren en stroom mee naar Cuxhaven gevaren. Voor vannacht wordt windkracht 8-9 voorspeld, voor morgen en overmorgen een stevige westenwind. Daar wil je niet tegen in varen, dus dat wordt wachten tot een gunstige wind.

Laboe-Rendsburg

  • Vertrek 9.45, aankomst 14.15
  • Afstand 28,7 nm, gemiddeld 5,0 kn
  • Sluis Holthenau: 10.00-10.30
  • Duur bewogen 4½ uur, motor 4½ uur, zeil 0 uur
  • Wind Z3, temp 31C, 3½ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: € 13
  • Bemanning: Anne, Rudy, Utah 

Met Anne als opstapper vertrokken naar het Noord-/Oostzeekanaal (Kieler Kan

De sluis in Holthenau

aal). De oostkant ligt in Holthenau, aan de overkant van de Kieler Fjord. Bij de sluis hadden we het geluk dat we direct binnen konden varen. 

Het kanaalgeld bedraagt €12. Twee jaar geleden moest je in de sluis van Holthenau de kade op, om bij de kiosk het kanaalgeld te betalen. Nadat er iemand op die manier van de 6 meter hoger ladder af is gevallen, zijn er betaalautomaten op de wachtsteigers aan beide kanten van de sluis. 

Fietser langs het kanaal

Daarna het eerste deel van het kanaal naar Rendsburg. Naast de haven van Rendsburg is een mooi parkje, met schaduwrijke plekjes, waar je nog een beetje verkoeling kunt vinden. 

Rendsburg is ook de plaats waar de spoorlijn van Hamburg naar Jutland en tegenwoordig heel Denemarken het kanaal kruist. De spoorbrug over het kanaal met een onderdoorgang van 42 meter is indrukwekkend. Gebouwd in 1911 om een oudere lagere spoorbrug te vervangen. Onder de brug hing tot 2016 een pontje voor voetga gers en fietsers. In januari 2016 is het pontje in aanvaring gekomen met een zeeschip en onherstelbaar beschadigd. 

haven in Rendsburg

We liggen in de haven van de Regatta Verein Rendsburg, die dit jaar 130 jaar bestaat. Een haven die vlakbij de binnenstad van Rendsburg en het station ligt.