Enkhuizen-IJlst

  • Vertrek: 10.00 Aankomst: 18.00
  • Afstand: 31,2 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 7½ uur, zeil 6 uur, motor 1½ uur
  • wind: N4, , temp 16C, luchtdruk: 1020
  • zon: 0 uur, neerslag: ½ uur
  • Bemanning: Rudy

Een klein tochtje naar Friesland. Eerst kruisend over het IJsselmeer naar Stavoren. Een snelle gang door de sluis en daarna over Fluessen en Heegermeer naar Heeg. De meeste bruggen zijn hier vervangen door aquaducten. Alleen de brug in Warns, en paar kilometer van Stavoren, ligt er nog. Daar had ik geen rekening mee gehouden, de zeilen moesten weer worden gestreken.
Het laatste stukje naar IJlst tegen de wind en op de motor, met nog twee bruggen. Aangelegd in de spiksplinternieuwe gemeentelijke jachthaven. Ligt naast het IJlster houtmuseum, ook nieuw, met alle materialen van de firma Nooitgedacht. Bekend van schaatsen en beitels. De haven had wel stroompunten, maar die waren nog niet aangeloten. Jammer, omdat in Enkhuizen bleek dat de oplader het om één of andere reden het niet deed. Uitzoeken wat er aan de hand was, lukt hier dus niet.

Ik wilde in IJlst ook op zoek gaan naar de plek waar mijn oma Lijbeth is geboren, een overweg wachtershuis in Oosthem. Dat huisje was in 1963 al afgebroken. De havenmeester wit mij te vertellen dat de weg naar Oosthem over de spoorlijn is verlegd. Maar, zo zei hij, de oude weg is nog te zien. Dat klopte, een behoorlijk deel van de weg ligt er nog. Aan de andere kant van het spoor is inmiddels een jachthaven aangelegd. Het huis van de havenmeester ligt ongeveer op de plek waar het overwegwachtershuis heeft gelegen. Vreemd dat er ongeveer 200 meter van de overweg ligt de spoorbrug over de Wijmerts. Die moest ook open moeten voor scheepvaart. Ik herinner me echter niet dat er in de verhalen over de overweg iets wordt geschreven over die brug. Inmiddels het verhaal van oudoom Wiebe over het leven in Wachtpost 21 weer gelezen. Hij beschrijft gedetailleerd zijn wandeling van huis naar zijn school in Oosthem. Wachtpost 21 was niet bij de overweg in de weg naar Oosthem, maar een kilometer Zuidwestelijker.

Duitsland en Denemarken 2020

De reis van 2020 is heel anders geworden dan oorspronkelijk gepland. We konden pas op 15 juni naar Duitsland vertrekken, twee weken later dan de bedoeling was.

Eenmaal in Rügen aangekomen, bleef er nog een negatief reisadvies voor Zweden bestaan. Daarom in het gebied rondom Rügen gebleven en vervolgens via Denemarken, het Limfjord, via de Deense Noordzeekust teruggekomen.

Reis in cijfers:

  • 73 dagen gereisd
  • 57 dagen gevaren
  • 1658,5 mijlen gevaren
  • 40% van de tijd op de motor
  • 60% van de tijd op zeil
  • kortste dag 0,9 mijl van Kröslin naar Peenemünde
  • langste dag: 76,0 mijl van Ameland naar Norderney

Den Oever-Enkhuizen

  • Vertrek: 8.30 Aankomst: 17.00
  • Afstand: 23,9 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 6 uur, zeil 2½ uur, motor 3½ uur
  • wind: ZO4, , temp 26C, luchtdruk: 1013
  • zon: 6 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

De laatste dag van deze tocht van 64 dagen. Ook voor vandaag weer hoge temperaturen verwacht. Om dan in de beschutte Buyshaven te liggen, is geen aanlokkelijk perspectief. Bedacht om in het ondiep water ten noorden van het Zuiderzeemuseum voor anker te gaan. Daar te zwemmen en de bruine aanslag van de romp te verwijderen. Gisteren daar een begin mee gemaakt, maar toen was de citroensap op.
Een dik kwartier wachten voor de brug en sluis in Den Oever. Daarna weer terug op het thuiswater. Vanuit Den Oever eerst een slagje ONO gemaakt, daarna Z richting de Kreupel, het vogeleiland boven Andijk. Toen viel de wind weg en zijn we verder op de motor gevaren naar onze ankerplaats. Daar een paar uur gelegen, met Utah gezwommen, de romp schoon gemaakt en gelezen.
Tenslotte over een superdruk IJsselmeer en Krabbegat naar de Buyshaven gevaren. De boot deze keer met de punt naar de steiger. Minder prettig voor Utah, maar zo kon de buiskap als zonnescherm dienen en de wind nog een beetje verkoeling gaf.
Utah blij met de gebruikelijke wandeling over de beschaduwde vestingwal en duik in de stadsgracht.

Rondje Wadden

  • Vertrek: 9.30 Aankomst: 15.00
  • Afstand: 24,7 mijl
  • gemiddelde: 4,3 kn
  • duur: 5½ uur, zeil 5 uur, motor ½ uur
  • wind: O3-4, , temp 27C, luchtdruk: 1016
  • zon: 5½ uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Op de wadden is de temperatuur wat aangenamer dan in de rest van het land. Dus nog maar een dagje in Den Oever gebleven.

Een heerlijk zeiltochtje gemaakt door het Visserjagersgaatje, over de Bollen, door de Texelstroom en Vlieter en tenslotte langs de Afsluitdijk terug naar Den Oever. Wat ruim langs de boeien van het Vaarwater over de Bollen gevaren, met als gevolg dat we een paar uur voor hoogwater nog even over de bodem schampten. Op de brede Texelstroom een aantal slagen naar het oosten gemaakt. mee geholpen door de stroom.

Harlingen-Den Oever

  • Vertrek: 11.00 Aankomst: 17.30
  • Afstand: 26,3 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 6½ uur, zeil 3¾ uur, motor 2¾ uur
  • wind: O 3, , temp 25C, luchtdruk: 1017
  • zon: 6½ uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

We konden pas laat vertrekken om voldoende water op het Molenrak te hebben. De eerste anderhalf uur ging vrij langzaam. We hadden een voordewindse koers en de wind was zwak. Het tweede deel zeilden we lekker door. Op het volgende deel weer voor de wind en goede wind. Maar niet snel genoeg om op tijd over het vaarwater langs de Afsluitdijk bj Den Oever te komen. Dus de motor weer bijgezet. We hadden nog een uurtje en 20 cm over.
Zelfs de Waddenhaven van Den Oever was vol. De schipper werd bewnderd omdat hij bij lager wal de 9 1/2 meter boot in het 10 meter gat tussen twee boten wist te prikken, Utah om haar schoonheid en vriendelijkheid.

Leeuwarden-Harlingen

  • Vertrek: 10.45 Aankomst: 14.00
  • Afstand: 14,9 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 3 1/4 uur, zeil 0 uur, motor 3 1/4 uur
  • wind: NO 3, , temp 28C, luchtdruk: 1018
  • zon: 3 1/4 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Vanochtend eerst de was gedaan, de schone tshirts waren bijna op. Daarna in de hitte met een verkoelend briesje door het Van Harinxma kanaal naar Harlingen. We wilden eigelijk naar Den Oever of Den Helder. Maar naar Den Oever zouden we langs de Afsluitdijk varen, maar dat werd vanwege het tij te krap. Naar Den Helder zouden we mogelijk tegenstroom krijgen in het Marsdiep. Dus besloten bj de HWSV te liggen, waar we op 1 juni ook al lagen. In de schaduw van de Engelse tuin op het bolwerk met de nieuwe frisbee gespeeld, Utah’s “zus” Senna en de achterstallige blogs geschreven.

Utah en Senna in de Engelse tuin in Harlingen

Lauwersoog-Leeuwarden

  • Vertrek: 8.15 Aankomst: 15.00
  • Afstand: 25,5 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 6 3/4 uur, zeil 0 uur, motor 6 3/4 uur
  • wind: NO 1, , temp 26C, luchtdruk: 1021
  • zon: 5 3/4 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Anne, Utah, Rudy

Prima wind om mee over wad of Noordzee naar Ameland te gaan, maar de haven is vrij vol. Volgens de webcam vijf dik. Ook de havens van Terschelling en Vlieland erg vol. Daarom over Lauwersmeer, Dokkumer Grootsiep en Ee naar Leeuwarden te varen. Een glad Lauwersmeer. Supersnelle passage van de sluizen in Lauwersoog en Dokkumer Nieuwe Zijlen. Ook tot Birdaard vlotte brugpassage. Net als op de heenweg bij de …brug in Dokkum de toeter gebruikt.

Aanlegplaats Dokkum

Tijdens de lunchsper in Birdaard heeft Anne boodschappen gedaan. Mooi op tijd aangekomen in Leeuwarden, de mooiste jachthaven van Nederland. Voor het eerst konden we aan de stadskant van de gracht liggen bij de Prinsentuin en onder de Oldehove.

Wilhelmina bij de Prinsentuin

‘s Middags is Anne naar haar ouders gegaan en zijn wij naar Herman en Flory gegaan. Utah had het warm en heeft op de terugweg nog even gezwommen. Anne en haar vader zaten op ons te wachten toen wij terug bij de boot kwamen. Afscheid genomen van, na drie prachtige vaar- en zeildagen.

Utah voor de Oldehove

Juist-Lauwersoog

  1. Vertrek: 12.45 Aankomst: 22.15
  2. Afstand: 49,4 mijl
  3. gemiddelde: 5,2 kn
  4. duur: 9 1/2 uur, zeil 3 1/4 uur, motor 6 1/4 uur
  5. wind: ZO 2-3, temp 25C, luchtdruk: 1021
  6. zon: 8 1/2 uur, neerslag: 0 uur
  7. Bemanning: Anne, Utah, Rudy

De ochtend gewandeld op Juist, naar de heerlijke bakker, door de duinen naar het Hundestrand en gezwommen. Ook duitsers houden van vers brood. De bakker op Juist had vanwege de corona een tweede lket gemaakt, bij beiden stond buiten een rij.

De thuisreis naar Nederland. Weer wachten totdat er voldoende water is in de haven en de geulen, voordat we konden vertrekken. Nu via het Norrlander Wattfahrwasser naar het Memmert Wfw. Daarna over de Oostereems langs Borkum de Noordzee op. Na het ronden van het Borkumer Rif, westzuidwest naar de Uiterton van het Westgat tussen Schiermonnikoog en Ameland. Daar kan het flink spoken, nu een kalm zeetje. Zeilend langs de Engelsmanplaat met zonsondergang. Heel mooi. In het donker aangekomen in de buitenhaven van Lauwersoog.
Daarna nog een rondje uit met Utah in het bosje naast de binnenhaven.

Wilhelmina in de buitenhaven van Lauwersoog

Utah heeft voor het eerst een plas aan boord gedaan. Eerst wat onrustig heen en weer lopen. Daarna heeft ze het op het voordek laten lopen. Tot nu toe hield ze het op, totdat we in een haven waren. Een paar jaar geleden hebben we geprobeerd om het haar te leren, maar dat is niet gelukt.

Norderney-Juist

  1. Vertrek: 12.15 Aankomst: 15.00
  2. Afstand: 10,9 mijl
  3. gemiddelde: 3,8 kn
  4. duur: 2 3/4 uur, zeil 1/2 uur, motor 2 1/4 uur
  5. wind: var 2-3, temp 21C, luchtdruk: 1020
  6. zon: 2 3/4 uur, neerslag: 0 uur
  7. Bemanning: Anne, Utah, Rudy

Voor vandaag een kort tochtje naar Juist gepland. De haven van Juist is alleen rond hoogwater te bevaren. Het is rond 3 uur in de middag HW, dus een rustige ochtend in Norderney. Een mooi tochtje over het wad. Eerst door het zeegat en daarna over het Memmert En Juister Wattfahrwasser. Gedeeltelijk met takken aangeduid.
Op Juist nog een plekje gevonden en daarna langs het Kurhaus naar het Hundestrand. Een mooie avond over een drooggevallen Wad en haven.

De toegangsgeul naar Juist bij laagwater

Helgoland-Norderney

  • Vertrek: 9.00 Aankomst: 20.00
  • Afstand: 53,7 mijl
  • gemiddelde: 4,7 kn
  • duur: 11 uur, zeil 8 uur, motor 3 uur
  • wind: Z5, temp 18C, luchtdruk: 1014
  • zon: 3 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Aan het begin van de nacht begon de stevige zuidenwind te draaien. Met als gevolg dat de hele rij van 6 boten inmiddels begon te bewegen in de richting van de volgend rij boten. Diverse schippers waren om 2 uur ’s nachts bezig de lijnen aan te trekken en extra lijnen te leggen. Het bleef verder een onrustige nacht. ’s Ochtends bleek dan onze extra lijn naar een achterligger en meerboei, de hele meerboei een paar meter had meegetrokken.

Vanochtend eerst weer een wandeling over het Oberland, naar de bakker en bij de watersportwinkel diesel, gas en een nieuwe pikhaak te kopen. De vorige was vorige week donderdag op het Limfjord van boord geslagen.

Gelukkig waren wij op onze rij niet de enigen die om 9 uur wilden vertrekken. Nummer 2 van de kant wilde ook weg. Dat betekent dat boten 3 t/m 6 ook los moeten. Dat met een stevige wind. Goed gelukt, daarna met 2 riffen in het grootzeil de zee op. Helaas was de zuiderwind iets meer westelijk en hadden we golven tegen. Het zeilen schoot niet super hard op en bovendien voeren we iets noordelijker dan we wilden. Een slag naar het zuiden ging supersnel, maar dreef ons door golven en stroom ook weer flink terug naar het oosten. Daarna met de motor bij en zonder fok gemotorzeild. De Traffic Zone vanuit de Jade overgestoken, door een ankergebied (met verschillende cruiseschepen) naar de Traffic Zone ten noorden van de Waddeneilanden. Die haaks overgestoken en daarna in een rechte lijn naar Dovetief, de oostelijke uiterton van Norderney.

Inmiddels was het op Norderney bijna windstil en warm, een heel verschil met vanochtend op Helgoland. De haven van Norderney weer lekker vol, wij liggen als derde op de rij. Op Norderney zat Anne Weiland op ons te wachten, die een aantal dagen gaat meevaren. Utah was erg blij dat zij weer op konijntjes jacht mocht.