Port-en-Bessin – Fecamp

Vertrek: 5.00 Aankomst: 14.15

Afstand: 52,2 mijl, gemiddelde: 5,5 kn

wind: WZW4, temp 18C, luchtdruk: 1013

duur: 9¼ uur, zeil 8¾ uur, motor ½ uur

zon: 2 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Ochtendwandeling voor vertrek

De deur van de haven van Port en Bessin ging om 5.50 uur dicht. We zijn ruim daarvoor vertrokken. Het communiceren met de sluis-/brugwachter op zijn boerenkool frans was voldoende effectief om een brugopening te krijgen.

Afgelopen woensdag naar Port en Bessin hebben we tegen de golven in moeten klappen. Vandaag kregen we de golven schuin van achteren. Mooi voor de vaart van de boot, maar ook heel onstuimig heen en weer schudden van de boot in onverwachte richtingen. De wind was een stevige 4 Bft die we vol van achteren hadden. Alleen met het grootzeil gevaren. Het waaide te hard voor de spinakker en hadden geen zin om de fok uit te bomen in die onrustige zee.

Verder een rustige, voor de windse tocht dwars over de Seine Baai. Van het scheepvaartverkeer naar en van Le Havre hebben we niet meer gemerkt dan een paar zeeschepen die voor anker lagen. De zee op een enkele visser op een paar mijl afstand was de zee leeg. Pas bij de kust in de buurt van Fecamp kwamen we weer zeilers tegen die vanuit de richting Le Havre kwamen. Voor Fecamp werden we nog even begeleid door een paar dolfijnachtige vissen. De golven die zich kapot beuken op de pieren bij de haveningang zien er altijd spectaculair en angstwekkend uit, maar het binnenvaren is meestal niet zo’n groot probleem.

Poseren op Cap Fagnet

Omaha Beach

Vandaag en morgen niet zeilen. Vandaag een geplande “rustdag”, morgen een weerstop. Er wordt windkracht 6 Bft voorspeld.

Vandaag is Rudy vanochtend op bezoek gegaan bij neef Klaas en nicht Adrie in Couvain, een 30 km hier vandaan. Dankzij de Komoot App een mooie, rustige route uitgezocht. Zij wonen op een schitterend rustig plekje, bosschages er omheen, een paar grasveldjes en een waterpoel. Een oude Franse boerderij, met veel ruimte. Ze hebben het al 22 jaar als vakantieverblijf. Het eerste stukje terug door Klaas begeleid, even langs gegaan bij herdenkingsplekje bij Bois d’Elle, waar gevechten hebben plaatsgevonden in 1944. Ook langs de Abdij in Cerisy la Foret, waar Klaas vrijwilligerswerk doet.

’s Middags samen naar het monument voor Omaha Beach gefietst over een mooi fietspad over de kliffen boven de kust. En een bezoek amerikaanse oorlogbegraafplaats in Colleville. Indrukwekkende aantal graven van jongens uit alle staten van de VS.

Deauville – Port-en-Bessin

Vertrek: 4.00 Aankomst: 12.15

Afstand: 43,8 mijl, gemiddelde: 5,2 kn

wind: ZW4, temp 20C, luchtdruk: 1013

duur: 8¼ uur, zeil 7½ uur, motor ¾ uur

zon: 1 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Vandaag een tocht van getijdehaven naar getijdehaven. Vlak voor de sluiting van de havendeur vertrekken en na de opening van de havendeur voor het volgend hoogwater aankomen. In Deauville gingen de deuren om 4.15 uur dicht, wij vertrokken dus om 4.00 uur. De eerste anderhalve uur nog in het donker. Nou, donker? Veel licht van Le Havre en vooral het industriegebied ten zuiden van Le Havre en van de tientallen zeeschepen die voor anker lagen. Toen we die eenmaal waren gepasseerd begon de ochtendschemering. Ook voeren we vanochtend het westelijk halfrond in.

Een goede ZW wind, golven tegen en stroom mee. Het maakte het een stevige tocht aan de wind. Veel beuken tegen de golven in. We hadden een rif gezet, per abuis het tweede rif, waardoor de boot goed overeind bleef, maar behoorlijk beukte. De koers was net niet bezeild, dus we moesten een beetje kruisen. Bestemmingen voor vandaag waren Port-en-Bessin of Grandcamp. Port-en-Bessin was aanbevolen door neef Klaas van Huizen, die in het gebied een tweede woning heeft. Door het moeten kruisen waren we later dan de planning voor de haven van Port-en-Bessin en daarmee perfect op tijd voor de opening van de haven. Met een optocht van vissersboten zijn we de haven ingevaren. De “jachthaven” van Port-en-Bessin bestaat uit één steiger van een meter of 20 met een capaciteit van circa 10 boten. We liggen er nu met 3 andere boten: 2 belgen en 1 franse boot. Op de grootste boot een ouder echtpaar, op de kleinste boot een gezin met 3 kinderen.

Port-en-Bessin is een drukke vissersplaats met een grote visafslag. En, met redelijk wat toeristen. Het ligt tussen Omaha Beach en Gold Beach. Een amerikaanse en britse landingszone in 1944. De landingszones zijn één van de toeristische attracties. Op alle lantaarnpalen in het dorp hangen foto’s van in 1944 omgekomen soldaten.

We blijven hier een dag om de omgeving te verkennen, neef Klaas te bezoeken en zijn boerderij te bewonderen. Daarna gaan we weer noordoostwaarts, de wind is gedraaid en komt weer uit het zuidwesten.

Fecamp-Deauville

Vertrek: 4.45 Aankomst: 13.30

Afstand: 48,2 mijl, gemiddelde: 5,4 kn

wind: ZW3, temp 19C, luchtdruk: 1010

duur: 8¾ uur, zeil 7½ uur, motor 1¼ uur

zon: 0 uur, neerslag: 1½ uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Geleerd van de ervaringen, vandaag vroeg vertrokken. Daardoor vandaag bijna op dezelfde tijd aangekomen als gisteren, maar nu ruim 15 mijl meer gevaren. En grotendeels gezeild. Er stond vanochtend een mooi windje. Direct buiten het havenhoofd de zeilen gehesen. Het was niet helemaal een bezeilde koers dus we hebben een paar lange slagen gemaakt in de baai van de Seine voor Le Havre. Tot een uur of 10 een meegaande stroming, later op westelijke koersen stroom tegen. Afhankelijk van wind en stroming hadden we de keus uit een stuk of 6 havens. Allemaal getijhavens, je kunt er alleen rondom hoogwater in en uit. Hoogwater in de verschillende havens was rond 14 uur.

Donkere wolken boven Deauville

Onderweg diverse buien gehad. Ook kwamen langs de ankerplaats voor schepen van/naar Le Havre. Het oversteken van de vaarroutes naar Le Havre was een eitje vergeleken bij Rotterdam en Calais.

Dieppe-Fecamp

Vertrek: 5.30 Aankomst: 13.15

Afstand: 34,3 mijl, gemiddelde: 4,8 kn

wind: W3, temp 17C, luchtdruk: 1009

duur: 7¾ uur, zeil 0 uur, motor 7¾ uur

zon: 1 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

In Dieppe eigenlijk slecht een getijstop. Met het ene getij aankomen en met het volgende getij (gunstige stroming) weer verder gaan. Het was dus een heel kort bezoek aan Dieppe. Het meest gunstige vertrektijd was eigenlijk 4.00, maar dat vonden we een beetje aan de vroege kant. Vervolgens hebben we ons verslapen, waardoor we uiteindelijk pas om 5.30 vertrokken. Die 1½ uur later betekende dat we uiteindelijk ruim 3 uur later aankwamen in Fecamp. De laatste twee uur hadden we een forse tegenstroom. Verrassend dat we nog een redelijk hoog gemiddelde hadden, want lange tijd gingen we niet harder dan 2 knopen per uur. De wind was pal tegen, dus zeilen kon alleen maar al we gingen kruisen. Door de golven tegen schoot dat ook niet op. Een wat stampend tochtje langs de fraaie krijtkusten van Normandië. Aanvankelijk een wat nevelige toestand, met veel laaghangende bewolking. Uiteindelijk kreeg de zon de overhand.

Saint Valéry sur Somme-Dieppe

Vertrek: 13.30 Aankomst: 20.30

Afstand: 34,3 mijl, gemiddelde: 4,8 kn

wind: NW2, temp 21C, luchtdruk: 1006

duur: 7 uur, zeil 4 uur, motor 3 uur

zon: 1 uur, neerslag: 1/2 .uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

De eerste regen op onze tocht. Gisteren een dag overgebleven in St Valéry. Een fietstochtje gemaakt langs het kanaal naar Abbeville en door de heuvels weer terug naar St Valéry. ‘s Avonds een wandeling naar de middeleeuwse burcht. Op de terugweg kregen we onze eerste regenbui over ons heen. We waren niet de enigen die optimistisch hier geen rekening mee gehouden.

Vanochtend tot een uur of 10 regen. Rond 7.30 uur een pauze in de regen zodat we droog Utah konden uitlaten en brood 🥖 halen bij de bakker. Na de regen heeft Rudy nog een fietstochtje langs de kust gemaakt. Een schitterende en enorme vlakte zand met daar door heen stromen. Op sommige plaatsen vallen de zandplaten meters hoog bij laag water. Het niveauverschil tussen eb en vloed is meer dan 8 meter.

Utah wacht op haar baasje tegenover de bakker

Bij hoogwater vertrokken uit St Valéry. Het eerste deel in de monding van de Somme was grotendeels tegen de wind in en dus op de motor. Vanaf de uiterton gezeild. Na 18 uur viel de wind erg weg en hebbe we het laatste stuk op de motor gevaren.

Dieppe is bekend terrein voor ons. 11 jaar geleden kwam Willy daar met Elke aan boord. Én we hebben daar onze grootste schade gevaren tot nu toe. Het gebeurde bij het diesel tanken. De goden verzoekend hebben we onmiddellijk bij aankomst weer getankt. Herbeleven schijnt goede therapie tegen trauma’s te zijn. Daarna kabeljauw met worteltjes gegeten.

Boulogne sur Mer-Saint Valéry sur Somme

Vertrek: 5.00 Aankomst: 12.00

Afstand: 41,7 mijl, gemiddelde: 5,9 kn

wind: NO3, temp 21C, luchtdruk: 1010

duur: 7 uur, zeil 4¼ uur, motor 2¾ uur

zon: 6 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Zonsopkomst

Opnieuw vroeg vertrokken om het tij zo veel mogelijk mee te hebben én op tijd in de haven te zijn. St Valéry is een getijdenhaven: alleen tijdens hoogwater te benaderen. Bij St Valéry 2 1/2 uur voor en na hoogwater aan te lopen.
De dag begon opnieuw met weinig wind, de eerste 5 kwartier op de motor gevaren met grootzeil bijgezet. Daarna de spinnaker er bij en de motor uit. Na een uur begon het z hard te waaien dat we de spinnaker hebben ingeruild voor de fok.

Monding van de Somme bij laag water

De route bijna een rechte lijn langs de kust tot aan de uiterton van de Somme. Vervolgens nog 7 mijl de rivier op naar St Valéry. De monding van de Somme lijkt op de Waddenzee. Het gebied valt bijna helemaal droog bij laag water. St Valery is een mooi oud stadje. Ooit een belangrijke handelsplaats, maar door de verzanding van de rivier en steeds grotere schepen zijn de gloriejaren voorbij. Nu zijn er veel mensen die het een leuk stadje vinden en lopen er drommen toeristen rond. Zoals wij.

Havenfront St Valéry

Duinkerken-Boulogne sur Mer

Vertrek: 4.30 Aankomst: 13.00

Afstand: 44,6 mijl, gemiddelde: 5,2 kn

wind: NO2-3, temp 20C, luchtdruk: 1022

duur: 8½ uur, zeil 1½ uur, motor 7 uur

zon: 7 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Voor de verandering een vroeg vertrek vanwege het getij. Van 4-9 uur zouden we stroom mee hebben richting Calais. Het eerste uur nog in het donker, maar nauwelijks wind. Toen het na een uurtje begon het een beetje te waaien en zijn de zeilen bijgezet. Bij Calais was het opnieuw druk met veerboten, 5 stuks in het half uur dat we langs voeren. We hadden gepland om naar Calais te gaan, maar de jachthaven heeft een drempel waar je alleen 2 uur voor en 2 uur na Hoogwater over heen kunt. De brugbediening is daarop aangepast. We waren ruim 3 uur voor hoogwater bij Calais en hadden geen zin een uur te wachten voordat we de jachthaven in kunnen. Daarom door gegaan naar Boulogne. De wind trok ook weer aan en met een voorde windse koers verder gevaren. Eerst alleen met het grootzeil waar de schipper van de Grote Zon een foto heeft gemaakt, daarna met spinnaker. Het laatste anderhalf uur zonder motor.

Wilhelmina met alleen grootzeil

Een uurtje voorbij Calais ging de stroming weer tegen lopen. Dat schoot niet echt op. Maar een prachtige zonnige tocht met uitzicht op rotsen van Cap Gris Nez en verscheidene dorpjes. Heel anders dan de barre tocht die we in 2012 met Vincent hier maakten. Toen permanent golven en wind tegen.

Onze buren in Duinkerken waren sportvissers die 40 kilo makreel hadden gevangen. Voor een paar biertjes hebben wij een kilo makreel van hun gekregen. Vanavond dus de makreeltjes gegrild en heerlijk gegeten.

Oostende-Duinkerken

Vertrek: 13.00 Aankomst: 18.45

Afstand: 27,1 mijl, gemiddelde: 4,7 kn

wind: NO3, temp 21C, luchtdruk: 1021

duur: 5¾ uur, zeil 5 uur, motor ¾ uur

zon: 5¾ uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Het getij is deze dagen een beetje ongelukkig, we kunnen pas laat in de dag vertrekken als we stroom mee willen hebben. ’s Ochtends verder nog wat klusjes gedaan op de boot, een lange wandeling gemaakt met Utah en geluierd. De Mercator jachthaven is afgesloten door de Mercator sluis. Hier voeren een tweetal vriendelijke en behulpzame sluiswachters/havenmeesters het bewind. Veel badgasten lopen van het station langs de sluis naar het strand en kunnen zich ondertussen vermaken in het geklooi in de sluis. We zijn om 13.00 door de sluis gegaan. Daarna een schitterende zeildag met een ruime wind, dus de spinaker er op. Heerlijk gevaren naar Duinkerken.

De grote zon, boot die net als wij met spinnaker naar Duinkerken voer

Eigenlijk wilden we nog iets verder varen. De volgende haven is alleen te benaderen van 3 uur voor tot 3 uur na HW. Vanavond van 21.00 tot 3.00 uur. Wij zouden daar om 20 uur aankomen en dus te vroeg. De volgende haven, Calais, zouden we in het donker moeten aanlopen. Dat is een drukke veerhaven en we hadden geen zin in het donker daar aan te komen.

Op de boot een lekkere viscurry met de verse kabeljauw, die we vanochtend op de vishal in Oostende hebben gekocht.

Oostende

Utah betuigt respect voor Jack

Zes dagen gezeild en vandaag dus een rustdag. Wassen, lieren schoonmaken en smeren en wandelen. Utah heeft in het Leopoldpark haar respect betuigt aan Jack. Jack was een speurhond in de Engelse infanterie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Jack is in 1918 gesneuveld op het slagveld.