Normandië 2021

Cijfers

  • Aantal mijlen: 933 mijl
  • gemiddelde snelheid: 5,1
  • aantal dagen: 25
  • gemiddelde dag afstand: 37,6
  • aantal uren varen: 182 uur
  • aantal uren zeilen: 112 uren = 61%
  • aantal uren op de motor: 70 uren = 39%

Lelystad-Enkhuizen

Vertrek: 9.30 Aankomst: 15.30

Afstand: 18,9 mijl, gemiddelde: 3,6 kn

wind: ZW 2-3, temp 23C, luchtdruk: 1019

duur: 5¼ uur, zeil 4½ uur, motor ¾ uur

zon: 5¼ uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Utah, Rudy

Wilhelmina in actie op het Volkerak

Opnieuw een stralende dag! En opnieuw een mooie zeilwind. Eerst ruim voor de wind en vanaf de noordoosthoek van het Enkhuizerzand, aan de wind. Eerst dus met spinnaker, daarna met fok. De wind werd ook een mooie 4 Bft. Op het IJsselmeer was het druk, veel, heel veel zeilboten.

Rond 13 uur bij Enkhuizen aangekomen en daarna op het Kooizand (bij het Zuiderzeemuseum) voor anker gegaan om te proberen de gele kalkaanslag en roetaanslag bij de uitlaat op de romp te verwijderen. Daarna naar de Buyshaven.

Amsterdam-Lelystad

Vertrek: 9.15 Aankomst: 16.30

Afstand: 30,0 mijl, gemiddelde: 4,1 kn

wind: ZW 2-3, temp 23C, luchtdruk: 1019

duur: 7¼ uur, zeil 5½ uur, motor 1¾ uur

zon: 7¼ uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Harm, Utah, Rudy

Eye museum naast de Sixhaven

Een stralende dag met een rustige, ruime wind. Eerst nog even over het drukke IJ en daarna door de Oranjesluizen en de Schellingwouderbrug. De brugwachter liet de brug onverwacht lang voor ons openstaan. Na de brug zeil gehesen en met de spinnaker via het Paard van Marken naar de Marker Wadden. Een rustige tocht met wat mogelijkheden om te spelen met de spinnaker. Helaas had het journaal gisteren een uitgebreid en positief item over de Marker Wadden gehad. De haven was vol! Dat is voor het eerst in de 15 jaar dat wij varen, dat de haven geen boten meer toelaat. Jammer, het was een mooi plan: eerst naar Tiengemeten en daarna naar de Marker Wadden.

Vliegend voeren van de spinaker

Alternatief was om vervolgens naar Lelystad te gaan. Voor bemanningslid Harm uit Groningen is dat een beter afstappunt dan Enkhuizen. Een snelle passage door de Houtribsluis en -brug. Aangelegd in de Houtribhaven van de WSV Lelystad. I

Batavia

Scheveningen-Amsterdam

Vertrek: 9.15 Aankomst: 17.30

Afstand: 41,2 mijl, gemiddelde: 5,1 kn

wind: ZW3, temp 20C, luchtdruk: 1019

duur: 8 uur, zeil 4¼ uur, motor 3¾ uur

zon: 6 uur, neerslag: ¼ uur

Bemanning: Harm, Utah, Rudy

In de loop van de nacht diverse regenbuien gehad tot vlak voor ons vertrek. Onderweg nog een paar spatten, verder een zonovergoten dag. En een mooie wind om mee naar IJmuiden te zeilen. Een rustige tocht met ruime wind. Geen rekening gehouden met getij en stroming, dus gedeeltelijk ook wat stroom tegen. Rond 14 uur aangekomen bij de Sluis in IJmuiden. Daarna een tocht door het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Op de motor met de fok bijgezet. Zoals altijd in de Sixhaven opgewacht door een vriendelijke havenmeester die je een plekje wijst en zonodig helpt bij het aanmeren.

Numansdorp-Scheveningen

Vertrek: 8.15 Aankomst: 16.30

Afstand: 51,1 mijl, gemiddelde: 6,1 kn

wind: ZZW4-5, temp 16C, luchtdruk: 1014

duur: 8½ uur, zeil 6 uur, motor 2½ uur

zon: 3 uur, neerslag: ½ uur

Bemanning: Harm, Utah, Rudy

Vanochtend opnieuw de keus om wel of niet onder de Haringvlietbrug door te gaan. Ze gaven nog steeds 1 meter hoge golven aan en vanaf 11 uur zou het water laag genoeg staan (zonder golven) om onder de brug door te kunnen. Uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar om te varen via de Dordtse Kil, de Oude Maas en het Spui. Het Spui zou tegen de wind in zijn, terwijl we ook naar de Nieuwe Waterweg zouden kunnen varen.

Rusthouding Utah

Dat hebben we dus gedaan. Wel behoorlijk wat scheepvaart verkeer op de verschillende wateren. Door de wat kronkelende Oude Maas en wat wisselende winden was het gevarieerd zeilen. We konden bijna direct mee met een opening van de Spijkenisserbrug en moesten 10 minuten wachten voor de Botlekbrug. Op de Nieuwe Waterweg eerst met alleen motor en later ook met de fok gevaren. De wind nam steeds in kracht toe. We waren blij om de pieren van Hoek van Holland te ronden en met een voor de windse koers naar Scheveningen te kunnen varen. Op zee flinke golven, die echt 2 meter hoog waren.

Tiengemeten

Willy bij de bushalte naar Rotterdam

Vanochtend afscheid genomen van Willy en Vincent. Beiden moeten morgen weer werken.

Vandaag een tochtje naar Tiengemeten, een eiland in het Haringvliet dat helemaal is opgekocht door Natuurmonumenten. Het plan was om er heen te varen. Door harde wind en hoge golven, hebben we dat plan laten varen en zijn we op de fiets gegaan. Tussen Numansdorp en Tiengemeten ligt de Haringvlietbrug. Door schade wordt het beweegbare deel van de brug nog maar één keer per week geopend. De onderkant van het vaste deel van de brug is circa 13,0 meter hoog, onze mast 12,6 meter. De verwachte golfhoogte 1-2 meter.
Op de fiets naar Nieuwendijk, 9 kilometer, en daarna met de pont over naar Tiengemeten. We hebben daar gefietst en gewandeld.

Yerseke-Numansdorp

Vertrek: 8.30 Aankomst: 15.30

Afstand: 29,7 mijl, gemiddelde: 4,7 kn

wind: Z5, temp 20C, luchtdruk: 1002

duur: 6¼ uur, zeil 5¼ uur, motor 1 uur

zon: 4 uur, neerslag: ¼ uur

Bemanning: Vincent, Willy, Utah, Rudy

In 2007 hebben we met onze vorige boot een jaar in Bruinisse gelegen. Toen kwamen we regelmatig in Yerseke. Daar hebben we gisteravond heerlijk gegeten in de Vistro van Nolet. Mosselen voor sommigen, kabeljauw voor anderen.

Krammersluizen

Vandaag weer over het oostelijk deel van de Oosterschelde. Door het Brabants Vaarwater en daarna door de Keeten langs Bruinisse naar de Krammersluizen. Daar hadden we een vlotte passage. Ook ontmoetten we daar weer één van de zeven Kolibri 950’s: de Hendrika. Vroeger wit en liggend in Lemmer, nu blauw en liggend in Hasselt. Verder nog een kolibri 650 en een Kolibri 900.

Wilhelmina na verlaten Krammersluis en gereefd grootzeil
Twee Kolibri’s naast ons op het Volkerak

Een prachtige zeildag verder. Vooral een mooie halve wind. De bestemming voor vandaag uiteindelijk Numansdorp. Een forensenplaats ten zuiden van Rotterdam aan het Hollands Diep. Van hieruit een goede OV verbinding, zodat Willy gemakkelijk naar huis kan. Harm lost haar en misschien ook Vincent af.

Middelburg-Yerseke

Vertrek: 10.30 Aankomst: 16.45

Afstand: 22,6 mijl, gemiddelde: 4,4 kn

wind: ZW5, temp 18C, luchtdruk: 1001

duur: 5¼ uur, zeil 3¾ uur, motor 1½ uur

zon: 2 uur, neerslag: 1 uur

Bemanning: Vincent, Willy, Utah, Rudy

Eindelijk weer een beetje wind! Na de windstille dagen van de afgelopen week, kregen we vandaag de volle laag. Na vertrek uit Middelburg eerst nog 45 mijl over het Kanaal door Walcheren. Daarna bij Veere door de sluis en toen het Veerse Meer op. En de zeilen weer omhoog. Met één rif over het meer gevaren. Het meer is eigenlijk meer een brede kronkelende rivier. Het ene deel moeten we kruisen, een volgende deel varen voor de wind, vervolgens een halve wind. Lekker stevig zeilen. Aan het oosteinde van het Meer door de Zandkreeksluis de Oosterschelde op. Dankzij ons verblijf van een jaar in Bruinisse, is de Oosterschelde voor ons bekend terrein. Als bestemming hadden we de opties Zierikzee naar het noorden, Stavenisse naar het noordoosten en Yerseke naar het zuidoosten. Vooral vanwege de goede herinneringen aan Vistro Nolet, hebben we besloten naar Yerseke te gaan. Bij de Zandkreek sluis hebben we nog een tweede rif in het zeil gelegd, maar eenmaal op de Oosterschelde besloten om verder alleen op de fok te varen. Het weer werd steeds zonniger en de wind ging steeds harder waaien.

Oostende-Middelburg

Vertrek: 10.30 Aankomst: 17.45

Afstand: 35,4 mijl, gemiddelde: 5,3 kn

wind: var 1-2, temp 20C, luchtdruk: 1008

duur: 6¾ uur, zeil 0 uur, motor 6¾ uur

zon: 5 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Vincent, Willy, Utah, Rudy

Gistermiddag is Vincent als nieuw bemanningslid aan boord gekomen. Voor vandaag wordt opnieuw weinig wind voorspeld. Dat klopte. Het werd dus helemaal een tocht op de motor. Verder langs de Belgische kust met veel hoge bebouwing langs de boulevard. Om de havens van Zeebrugge, de haven van Brugge, heen en daarna al vrij snel de Nederlandse grens. Op de Westerschelde was het relatief rustig met zeeschepen. Bij Breskens de Westerschelde overgestoken naar Vlissingen. Vanaf Vlissingen door het Kanaal door Walcheren naar Middelburg gevaren.

Haven in Middelburg

Vandaag relatief veel tijd doorgebracht in sluizen en wachtend bij bruggen. De Mercatorsluis bij de haven in Oostende, de sluis in Vlissingen en bij bruggen in het Kanaal en uiteindelijk bij de brug naar de haven in Middelburg. In Middelburg een groot losloop gebied op het bolwerk.

Een paar kilometer bolwerk rondom Middelburg

Dunkerque-Oostende

Vertrek: 10.00 Aankomst: 15.00

Afstand: 27,0 mijl, gemiddelde: 5,2 kn

wind: var 1-2, temp 19C, luchtdruk: 1012

duur: 5 uur, zeil 1½ uur, motor 3½ uur

zon: 4 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Het viel ons op de straten in de franse steden “mooi” ingericht waren. Schoon, weinig zwerfvuil, zitbankjes, kunst en kleurrijke bloemenperken. Ook op plekken die er verder desolaat uitzagen, allerlei goed onderhouden straatmeubilair.

Maar Duinkerken was onze laatste Franse stopplaats. Anderhalf uur na vertrek gingen we weer de grens over naar België. Net als gisteren kregen we meer wind dan verwacht en ook nog uit een redelijke richting. Na 2 uur varen hebben we nog anderhalf uur gezeild zonder motor. Het laatste stuk was deels tegen de wind in.

Laatste Franse boei

In dezelfde haven gaan liggen als twee weken geleden. De sluispassage duurde deze keer bijna een uur. We waren net op tijd om Vincent te verwelkomen op het station, die een paar dagen mee gaat varen.