Lohme-Sassnitz

  • Vertrek: 9.00, Aankomst: 11.15
  • Afstand: 9,3 mijl
  • gemiddelde: 4,0 kn
  • duur: 2¼ uur, zeil 0 uur, motor 2¼ uur
  • wind: W1-2, temp 19C, luchtdruk: 1011
  • zon: 2¼ uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Weer een korte dag, nu langs de krijtkust van Rügen. Er was weinig wind voorspeld. De havenmeester en winkel wilden contant geld zien en de dichtstbijzijnde geldautomaat was in Sassnitz.

De krijtkust van Rügen

In Sassnitz stonden wat boodschappen op het programma: gas (gelukt), gebroken blok vervangen (Gelukt), hondenbrokken (deels gelukt, niet gewenste merk). En een fietstochtje naar Prora, waar de nazi’s een vier kilometer appartementengebouw zijn begonnen te bouwen. (Nog niet gelukt)

Sassnitz

Barhöft-Lohme

  • Vertrek: 7.45, Aankomst: 16.00
  • Afstand: 33,7 mijl
  • gemiddelde: 4,1 kn
  • duur: 8¼ uur, zeil 2¼ uur, motor 6 uur
  • wind: W2-4, O2-3, temp 19C, luchtdruk: 1011
  • zon: 4 uur, neerslag: 1½ uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Vandaag een korte dag langs Hiddensee en de Noordkust van Rügen. De Hiddensee hebben we nog op het programma staan voor de volgende weken, als Willy bij ons komt.

Vandaag heel erg wisselend weer: ’s ochtends zonnig, warm en broeierig, ’s middags steeds meer bewolking en uiteindelijk een flinke bui. De verwachte westenwind ging na een aantal uren uit het oosten waaien – tegen – en het werd veel op de motor varen.

De vriendelijke Duitse zeeweerdienst, Delta Papa 07, waarschuwde voor buien op de Oostzee met mogelijk onweer en windstoten tot 9 Bft. Na het ronden van de Kaap Arkona konden we met de Oostenwind de laatste 10 mijl naar Lohme heerlijk zeilen. De Duitse buienradar gaf geen neerslag aan, maar de lucht wel degelijk. Een stevige bui met windstoten van 35 knopen (9Bft) kregen we over ons heen. Zonder zeil en op open zee geen probleem, alleen bang dat je in het slechte zicht van de bui niet op een andere boot klapt. Toevallig voeren we ongeveer tegelijkertijd met vier zeilboten in dezelfde richting.

Lohme is een even vriendelijk klein haventje als Barhöft. Het dorp ligt ruim 100 meter boven de haven. De plaatselijke visrokerij was toevallig op zondagmiddag open, dus een heerlijke pastamaaltijd met gerookte zalm gegeten.

Het haventje van Lohme

Warnemünde-Barhöft

  • Vertrek: 8.15, Aankomst: 19.15
  • Afstand: 50,2 mijl
  • gemiddelde: 4,6 kn
  • duur: 11 uur, zeil 5 uur, motor 4 uur
  • wind: NO3, temp 24C, luchtdruk: 1014
  • zon: 8 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Een heel andere dag dan gisteren. Het is een lang eind naar de volgende haven oostwaarts. Halverwege ligt nog een noodhaven Darsser Bucht, maar voor “nood” gevallen en maximaal 1 dag. Mijn nederlandse buurman wist me te vertellen dat de haven vanwege natuurbescherming niet mag worden ontwikkeld.
De wind was erg wisselend, vaak een lichte 3 Bft, soms bijna niks en dan weer een stevige 4 Bft. In principe NO, maar soms ook oost of noord. Het houdt je bezig. Een begin met genaker, later alleen grootzeil, daarna fok er bij, later weer fok, grootzeil en motor.

Zo groot als de haven in Warnemünde, zo klein is de haven in Barhöft. Helemaal aan het einde van een landtong bij het Nationaal Park Vorpommersche boddenlandschaft.
Aanleggen met hekboei, waarbij we onze vijf jaar geleden in Ystad aangeschafte haak nuttig konden gebruiken.

Kühlungsborn-Warnemünde

  • Vertrek: 8.00, Aankomst: 12.00
  • Afstand: 18,8 mijl
  • gemiddelde: 4,7 kn
  • duur: 4 uur, zeil 3½ uur, motor ½ uur
  • wind: NO4, temp 21C, luchtdruk: 1023
  • zon: 2 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Een kort dagje naar Warnemünde. Met een mooie tegenwind kruisend, wat actiever zeilen dan gisteren. Nog even geaarzeld over de keus tussen de stadshaven en Hohe Düne (aan de overkant van de rivier), maar vanwege het kunnen wandelen en fietsen met Utah, gekozen voor de Hohe Düne. Een Goede plekken voor boten spotten, binnen een kwartier varen er drie grote ferries op 250 meter afstand langs.

De ferry komt net binnen, de stadshavens aan de overzijde van de Warnow
Vijf minuten na de Stena Line, de volgende Ferry. Voor de Ferry de Nederlandse driemaster Albert Johannes
En vijf minuten na de Hucklerberry Finn van de TT Line, de volgende Ferry

Burg auf Fehnarm-Kühlungsborn

  • Vertrek: 9.15, Aankomst: 17.15
  • Afstand: 30,2 mijl
  • gemiddelde: 3,7 kn
  • duur: 8 uur, zeil 7½ uur, motor ½ uur
  • wind: NO2-3, temp 19C, luchtdruk: 1028
  • zon: 8 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Het lijkt er niet op dat we dit jaar in Finland terecht gaan. Er is nog geen enkele indicatie dat het negatief reisadvies voor Zweden en Finland binnenkort gaat vervallen. Een van de opties is om via de Baltische staten te gaan, maar dan moet je 125 mijl om de Russische enclave Kaliningrad heen varen, 24 uurs tocht. Dat zal Utah niet fijn vinden.

Voorlopig betekent het dat we geen haast hebben en zien waar de wind ons heen brengt. We willen naar het oosten, in principe naar Warnemünde. Vanochtend bracht de wind ons de eerste drie uren met een slakkegang naar het zuiden, daarna konden we met meer wind toch oostwaarts varen. Uiteindelijk kwamen we in Kühlungsborn, 10 mijl voor Warnemünde. Kühlungsborden lijkt sprekend op de resorts op Tenerife. Appartementengebouwen, winkels, restaurants en dat enkele kilometers lang. Wel weer mooie fietspaden én een hondenstrand.

Lippe-Burg auf Fehnarm

  • Vertrek: 9.00, Aankomst: 14.00
  • Afstand: 23,0 mijl
  • gemiddelde: 4,5 kn
  • duur: 5 uur, zeil 4½ uur, motor ½ uur
  • wind: NNW2-3, temp 20C, luchtdruk: 1026
  • zon: 5 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

De windvoorspellingen waren voor vandaag niet lekker: een zwakke wind van achteren. Dat zou dus óf motoren óf langzaam zeilen worden. Omdat de afstand niet zo groot was – we hadden eigenlijk gisteren al op Fehnarm willen komen – besloten om te zeilen. Spinnaker en grootzeil. Maar uiteindelijk viel het mee met de wind en was hij krachtiger dan verwacht.

Vanaf Lippen in een rechte lijn naar de brug tussen het vasteland en Fehnarm, daarna nog een kort stukje in een geul. De haven van Burg, Burgstaake, oogt wat industrieel met graansilo’s en overslag. Maar het grootste deel lijkt op scheepsonderhoud voor de watersport te zijn. Vijf jaar geleden zijn we ook in Burg geweest.

Vanmiddag nog een fietstocht langs de zuidoost oevers van het eiland. De kust is helemaal vergeven van het toerisme. Veel resorts, wat minder massaal dan in Spanje, en campings. , maar wel aanwezig. Een uitgebreid fietspadennet, dat doet denken aan de schelpenpaden op de waddeneilanden.

Haven van Burg, rechts één van de resorts

Het eiland is verder bekend van de veerboot van Puttgarden naar Rodby in Denemarken. Vroeger ging de NoordwestExpress van Hoek van Holland naar Stockholm in Puttgarden op de boot. De trein gaat tegenwoordig over bruggen langs een heel andere route, de veerboten varen nog wel. Twee jaar geleden hebben we in Rodby gelegen. Op de fietstocht zagen we Rodby liggen en de veerboten varen.

Eckernförde-Lippe

  • Vertrek: 8.45, Aankomst: 15.15
  • Afstand: 33,2 mijl
  • gemiddelde: 4,9 kn
  • duur: 6½ uur, zeil 4 uur, motor 2½ uur
  • wind: NW2-3, temp 21C, luchtdruk: 1022
  • zon: 6½ uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Zaterdag zijn we vanuit Kiel/Holtenau weer naar het westen gegaan. Vandaag verder naar het oosten met als doel om bij Rügen te kijken of we verder kunnen richting Zweden.

Vandaag vanuit Eckenförde naar het oosten met de ambitie om naar het eiland Fehmarn. We gingen met een mooie ruime wind met grootzeil en spinnaker uit het Eckernfjord. Rond een uur of 12 zakte de wind langzaam in. Na een uurtje dobberen besloten op de motor naar de dichtsbijzijnde haven in de goede richting te varen: Lippe. Een klein haventje.

Vanaag

Rendsburg-Eckernförde

  • Vertrek: 10.00, Aankomst: 19.30
  • Sluis Holtenau: 13.15-14.15
  • Afstand: 45,4 mijl
  • gemiddelde: 5,1 kn
  • duur: 8¾ uur, zeil 5¼ uur, motor 3½ uur
  • wind: NW4, temp 20C, luchtdruk: 1018
  • zon: 1 uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Rendsburg ligt op tweederde van het Noord-/Oostzeekanaal. Vandaag eerst nog een aantal uren over het kanaal naar Holtenau, vlakbij Kiel. Het laatste deel van het kanaal is wat levendiger, afwisselender landschap en meer bebouwing op de oevers. Iedere 5 a 10 km een pontje over het kanaal.

Alert in de sluis van Holtenau

Na de sluis in Holtenau kom je op het Kieler Fjord. Op deze zonnige zaterdag vol zeilbootjes. De vorige jaren gingen we voor en na het kanaal meestal in Laboe liggen, aan de overkant van de sluis. Nu gaan we naar Eckernförde. Een 10 mijl diepe fjord ten noorden van Kiel. Hemelsbreed ligt Eckernfjörde een kilometer of 30 van Rendsburg.

Een hele mooie zeiltocht. Met een NW wind naar het noorden en dan kruisend de fjord in tot Eckernförde. De helft van de fjord is schietgebied voor de Duitse Marine. Op zaterdagmiddag wordt er niet geschoten. In Eckernförde ligt een marinebasis. De jachthaven ligt naast de marinehaven.

Cuxhaven-Rendsburg

  • Vertrek: 10.00, Aankomst: 19.45
  • Sluis Brunsbüttel: 12.15-13.15
  • Afstand: 54,5 mijl
  • gemiddelde: 5,8kn
  • duur: 8¾ uur, zeil 2¼ uur, motor 6½ uur
  • wind: WNW3, temp 17C, luchtdruk: 1014
  • zon: 1 uur, neerslag: ½ uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Vanochtend met de vloedstroom mee de 18 mijl naar de sluizen in Brunsbüttel. Je mag dan dobberend op de Elbe wachten totdat je de sluis in mag. Deze keer duurde dat wachten ongeveer 20 minuten, daarna 20 minuten tot men ging schutten en 20 minuten schutten.

Daarna het eerste deel van het 100 kilometer lange Noord-/Oostzeekanaal. De oevers zijn redelijk eentonig, je ziet weinig bebouwing of iets anders aan de oevers. Een beetje saai dus. Hoogtepunten zijn de passeren de zeeschepen en de fraaie spoorbrug van Rendsburg. Maar toen smachtten Utah en ik beiden naar het eind van de tocht. Morgen staat een rondje fietsen op het programma.

Wangerooge-Cuxhaven

  • Vertrek: 17.30, Aankomst: 06.00
  • Afstand: 49,6 mijl
  • gemiddelde: 4,0
  • duur: 12½ uur, zeil 1½ uur, motor 11 uur
  • wind: NO3, temp 18C, luchtdruk: 1013
  • zon: 4½ uur, neerslag: 0 uur
  • Bemanning: Utah, Rudy

Vanochtend voor het eerst sinds twee weken een warme douche. Ik meende te zien dat ook de douches op Norderney open waren, maar op Wangerooge waren ze er ook. De afgelopen dagen regelmatig gezwommen en op Ameland gebruik gemaakt van mijn hangdouche. 20 liter die je in de zon kunt opwarmen en waarna je de zak ophangt. Het werkt perfect en dat voor nog geen tientje.

Alleen een ezel stoot zich twee keer aan dezelfde steen. Na vorige week naar Ameland twee tegen de stroom in te varen, heb ik het vannacht mezelf overtroffen. Het plan leek mooi, met laagwater het zeegat uit en dan met een mooie halve wind naar de buitenton van de Elbe. Op tijd om nog met de vloedstroom mee naar Cuxhaven te varen. Ten eerste kon ik pas een uur na laagwater uit Wangerooge weg. Zelfs toen, had ik moeite om de haven uit te komen. Mijn getij-app gaf aan dat ik over de ondiepte in het zeegat zou kunnen, maar een deskundige autochtoon zei dat er bij laagwater maar 70 cm staat en wij hebben 140 cm nodig.

Eenmaal op de Noordzee bleek de wind inmiddels te zijn gedraaid en moesten we gaan kruisen. Anderhalve uur mooi gezeild in de avondzon, maar daarbij door de stroming (op de Jade en de Weser) zuidelijker gezet dan ons lief was. Vanaf dat moment met motor erbij gezeild, maar natuurlijk veel te laat bij de ingang van de Elbe. Het eerste uur ging het nog redelijk, maar daarna werd de tegenstroom steeds sterker. Een paar uur lang rond de 4 knopen. Wel een hele mooie zonsopgang. En vijf uur later dan gepland in Cuxhaven. Op tijd om met mondkapje om frische brötchen te kopen.

Onderweg nog diesel bijgevuld. Ik had er niet op gerekend vandaag zo veel te motoren en ik had de motor op de tocht van Ameland naar Norderney wat harder laten lopen dan normaal. Mijn berekening van 1½ liter per uur is dan een beetje optimistisch.

Zonsopkomst overdekt Elbonding