Route 1977

Route 1982

Route 2024

Een boeiend land

In mijn tienerjaren had ik een interesse in Ierland. Een klein land aan de rand van Europa.  De bevolking sinds de 19e eeuw gehalveerd door hongersnood en emigratie. Een land dat zich had ontworsteld aan het koloniale juk van Engeland, een burgeroorlog had gehad en dat was verdeeld in twee landen. Ook een groen land met liefelijke weggetjes. En gezellige pubs. Ik verslond Trinity, het boek van Leon Uri’s over Ierland. Ook het prachtige fotoboek van hem en zijn vrouw.
In 1977 was het zo ver dat ik mijn eerste buitenlandse fietstocht maakte naar Ierland. Solo. Ik had een geschikte fiets gekocht. Een paarse Batavus Sprint met een 5 versnellingsderailleur. Ik leende een fietstas en een enkeldeks tentje.
Van die tocht heb ik een dagboek bijgehouden, hieronder als blog.
In 1979 heb ik samen met Piet van Veen opnieuw door de noordelijke helft van Ierland gefietst en in 1982 met Willy door het zuidwesten.
Die beide keren veel regen gehad en daarna veel jaren niet weer terug gekomen. In 2024 Ierland weer bezocht. Vanuit huis in Rotterdam via Calais en Holyhead naar Ierland gefietst. Door de Wicklow Mountains gefietst naar Cork en vervolgens de fietsversie van de Wild Atlantic Way (de EuroVelo 1 Atlantic Coast) gevolgd tot in Donegal. Daaana langs de Noordierse kust naar Larne gereden.

An inspiring country

As a young teenager, I was captivated by the breathtaking beauty of Ireland. This small country on the edge of Europe has a rich and tumultuous history, marked by famine, emigration and civil war. However, despite all of these challenges, Ireland has emerged as a land of great warmth, charm and hospitality. I was first introduced to this captivating country through the pages of Leon Uri’s book, Trinity, which I devoured with great enthusiasm. The stunning photographs from his book kept me enthralled for hours on end. In 1977, I embarked on my very first international cycling adventure to Ireland, all by myself, on my trusty purple Batavus Sprint with 5 gears. I cycled through the northern part of the country again in 1979, this time with my good friend Piet van Veen, while in 1982, I explored the southwest region of Ireland with my dear wife Willy. Despite the heavy rainfall we encountered during each trip, I have never lost my sense of awe and wonder for the enchanting land of Ireland. The memories I collected during each journey continue to inspire me to this day, and I consider myself truly fortunate to have experienced the magic of Ireland firsthand.

Blogs

Statistieken Ierland 2024

Route Nederland, België en Frankrijk Engeland en Wales Ierland Schotland en Engeland Cijfers 45 fiets dagen  2 rustdagen  3.684 kilometers  39.286 hoogtemeters  1 Warmshowers  17

IJmuiden-Rotterdam

deel 1 Deel 2 Veel fietsers Veer #13 Newcastle-IJmuiden Princess Seaways Donderdag over de C2C ben ik tot mijn verbazing geen fietsers tegengekomen. Op de

Alston-Stanley

Verkiezingen Verkiezingen in Engeland, deze kandidaat of campagne medewerker had er geen zin meer in Veel verkiezingsborden in Ierland waren nog niet opgeruimd, in het

Westlinton-Alston

English Mist English Mist, de Pennines zijn verdwenen Volgens mij weerapp zou het vandaag bewolkt en droog zijn. De temperatuur ook wat hoger. Toen ik

Dalbeattie-Westlinton

Plat De eerste 25 kilometer naar Dumfries gingen nog over een paar heuvels van boven de 100 meter. Daarna was het land plat langs de

Newton Stewart-Dalbeattie

Newton Stewart Newton Stewart en Gatehouse of Fleet hebben zulke grappige namen! Ik was zo nieuwsgierig dat ik het opzocht op Wikipedia. Blijkbaar is Newton

Moville-Glenariff

De vergeten uithoek Veer #11 Greencastle-Limavady Rondom de veerboot van Greencastle en Limavady heb je de kans hebt om speelse dolfijnen tegen te komen. Ook

Milford-Moville

Niet naar de noordpunt Anderhalve week geleden kreeg ik door dat ik niet via Derry hoefde te fietsen maar met twee veren dichter langs de

Lough Connell-Milford

Irish Mist Irish Mist rondom Mt Errigal, vanochtend niet geschikt om te wandelen Na de prachtige, zonnige dag van gisteren met een rustige westenwind, was

Donegal-Lough Connel

Donegal Of ik was zo geobsedeerd met het vinden van mijn kamer of ik word minder scherp, maar gistermiddag ben ik pal langs de belangrijkste

Sligo-Donegal

Kort dagje Vandaag langs de kust gefietst. Tijdens het grootste deel van de tocht de oceaan niet of alleen op afstand gezien. Alleen rond Bundoran,

Ballina-Sligo

Bedreigd cultureel erfgoed Rond Ballina en Sligo was er agrarische grond, vooral grasland. Voor hooi of als weide voor schapen en koeien. Ik dacht vanochtend

Belmullet-Ballina

Eind van de wereld Ik heb een B&B genomen die op het Glash schiereiland ligt. De grootste klim gisteren was die naar de B&B. Een

Westport-Belmullet

Wild Atlantic Way De Ieren hebben van de route langs de westkust een stevige toeristische attractie gemaakt met een aansprekende naam: the Wild Atlantic Way.

Clifden-Westport

Abbeyglen Castle Na het praatje van de directeur was ik gisteravond in het dorp gaan eten. Ik voelde me niet helemaal op mijn gemak onder

Rossaveel-Clifden

Regen en wind Mijn vriend Terry had me gisteravond dringend aangeraden om via Oughterard naar Clifden te rijden. Bij het weggaan mijn arm vastgehouden om

Inishmore

Droomhuis op het platteland 5 Gisteravond ging ik eten bij Joe Watty’s Bar & Restaurant . Ze doen niet aan reserveren. Als eenling werd ik

Doonbeg-Inishmoor

Regen Ik had voor vannacht een B&B (zonder breakfast) geboekt in een afgelegen huis met uitzicht over de Atlantische Oceaan. Vanochtend was het stralend mooi

Listowel-Doonbeg

Geen Limerick Vanaf Listowel laat ik de EuroVelo route links liggen. Die route gaat in Limerick over de Shannon en loopt dan weer terug naar

Dingle-Listowel

Hoogtepunt Het hoogtepunt van de dag, letterlijk en figuurlijk, was de weg van en naar Conor Pass. De klim begon direct uit Dingle en ging

Black Valley-Knightstown

Hostel Vannacht in de hostel geslapen op een slaapzaal. Er waren maar twee andere gasten. Twee Britten die de Kerry Way liepen. ‘s Ochtends met

Allihies-Black Valley

Droomhuis op het platteland 4 Toen ik gisteren bij de lodge aankwam, was er een man aan het klussen. Hij bleek niet de eigenaar te

Dunbeacon-Allihies

Nieuwe heupen Campingbaas Paddy en ik hebben allebei twee kunstheupen. Desondanks loopt hij wat moeizaam rond. Ik wilde hem al de contactgegevens van mijn dokter

Mizen Peninsula

Droomhuis op het platteland 3 De boer die gisteren zijn koeien opdreef, vroeg me waar ik vandaan kwam. Nederland, zei ik. We hebben de laatste

Clonakilty-Dunbeacon

Websites en campings De meeste campings hebben mooie websites. Foto’s uit de goede hoek genomen en sprankelende teksten. Op basis van die sites waren mijn

Cobh-Clonakilty

Cobh Cobh heeft een Titanic Museum. De laatste 18 passagiers zijn in Cobh aan boord gegaan. Een medefietser van 80 jaar wist mij te vertellen

Clonmel-Cobh

Venijn bij de start is ook niet fijn Bij mijn Garmin trainingsprogramma’s begin ik altijd met 5 minuten warming up. Mijn route dacht daar anders

Donard-Clonmel

Niet altijd feest Ik heb de afgelopen twee weken heel veel mooie en rustige weggetjes gereden. Af en toe moest er een kort stukje over

Dublin-Donard

Harvey’s Guesthouse Ik heb in Harvey’s Guesthouse gelogeerd. In de buurt ten noorden van het centrum en waar het stikte van de hotels, B&B en

Dublin

Musea bezoek Als ik dan toch in Dublin ben, ligt een wat uitgebreider bezoek voor de hand. Ik ben niet echt een liefhebber van museumbezoek.

Felinheli-Dublin

Kamer boven de pub ik had weer een hotel genomen. Gisteren was een lange tocht en voor vanochtend was regen voorspeld. De boot naar Ierland

Dolgellau-Y Felinheli

Droog en wind Vannacht heeft het regelmatig geregend. Steeds minibuitjes. Sinds het oppakken van de tent is het droog gebleven en kwam na een paar

Dolgellau

Lazy day Gisteren de 1.000 kilometer grens gepasseerd. Tijd voor een rustdag, zeker na de stevige klim dagen in Wales. Tijd om een wasserette op

Llanidloes-Dolellau

Utah’s country Engeland lijkt een echt hondenland. Op bijna alle kampeerterreinen zijn honden toegestaan en volop aanwezig. Bij een boerderij werd je gemaand langzaam te

Tilshead-Chepstow

King Alfred’s Way 2 Gisteren 16 kilometer single track gereden op King Alfred’s Way. Maar dat zegt niet zoveel. Het varieert van een enkel spoor

Winchester-Tilshead

Hotel Na 5 dagen kamperen had ik wel behoefte aan een bed, badkamer en stroom voor mijn apparaten. Het hotel lag naast de Winchester Cathedral.

Bognor Regis-Winchester

Perfecte fietsdag Opgestaan met een zonnetje in de tent. Met een kopje koffie, een mens. Kan niet meer wensen. Vandaag weg van de kust en

Alfriston-Bognor Regis

Identiek  Vanochtend eerst nog een stukje grindweg. Een klein beetje op en neer. Wel veel gaten en plassen. Op een van die plekken was er

Calais-Hastings

Spaghetti Zowel in Calais als in Dover was de route voor fietsers een beetje spaghetti. In Calais was het wat zoeken. Meestal wilden ze de

Yper-Calais

In Flanders fields Vanochtend regende het. Je kijkt dan op de buienradar hoe laat het stopt of wat minder wordt. Voorlopig niet. Balen dus dat

België

Vlissingen-Yper

Regen Vanochtend vroeg regende het stevig. Warmshower gastheer was er blij. De jonge plantjes in de tuin konden het goed gebruiken. Volgens buienradar zou het

Rotterdam-Vlissingen

Wisselende weersvoorspellingen Een paar maanden geleden besloten om op 14 mei te vertrekken. Genieten van het frisse voorjaarsgroen, lange daglicht en een redelijke temperatuur. Een

Ierland 2024

Vandaag begint de fietstocht naar en door Ierland. Een tocht van een kleine 3500 kilometer. De tocht gaat vanaf Rotterdam via Yper naar Calais. Van

Dublin

Tot mijn grote vreugde was de band van mijn fiets vanochtend nog vol. Om ongeveer 10 uur vertrok voor het laatste stuk van mijn reis.

Terug in de Republiek

Vandaag begon de zon weer te schijnen. Bij mijn vertrek was het nog grotendeels bewolkt, doch toen ik eenmaal op weg was, brak de zon

Belfast

Omstreeks 10 uur verliet ik de YH onder een bewolkte lucht. Vanuit Larne ging ik via een binnenweg door de heuvels en kwam ik daarna

Regen

Ik werd vanmorgen wakker en hoorde toen tot mijn schrik dat de auto’s op straat door plassen reden. Het regende. Na het ontbijt heb ik

Giant’s Causeway

Het was vandaag weer prachtig weer. Een niet al te harde wind kwam uit het noordwesten. Het landschap deed – afgezien van een paar bergen

Troubles

Vanmorgen vertrok ik vroeg uit Donegal. Dit zou de dag zijn dat ik het gevreesde Noord Ierland binnen zou fietsen. Afgezien van de grenswachten leek

Kaarten

Na het ontbijt in de B&B vertrok ik uit Sligo. Voor de tweede maal heb ik dezelfde blunder met kaarten gemaakt, de aankoop van de

Sligo

Om 10 uur vertrokken vanuit Pollatomish voor de behoorlijk lange tocht naar Sligo. Toen ik wegging was het erg nevelig, waardoor je de bergen nauwelijks

15 augustus

Tegen tienen verliet ik de Jeugdherberg. Ik wilde via een Ferry 10 mijl afsnijden. maar deze stond wel op meerdere kaarten, maar bleek niet te

Fietsen met een Belg

Ik was vroeg naar bed gegaan en dus op tijd wakker. Na het ontbijt ben ik vroeg vertrokken. De rooie Ier, met wie ik gisteren

Wildkamperen bij Knockaderry

Ik heb me voorgenomen om op donderdag in Mountshannon te zijn. Daarom moesten er vandaag nogal wat mijlen worden afgelegd. Ik wilde vroeg vertrekken, maar

Tweede poging

Vandaag ondernam ik een tweede poging om op Valencia Island te komen. Ik fietste door de binnenlanden van Kerry door een verlaten veengebied. De bergen

Geen rustdag

Anders dan de bedoeling, besloot ik om vandaag geen rustdag te nemen. De omgeving was wel erg mooi. Ik wilde naar Valencia te gaan. Het

Black Valley

Met een enigszins bezwaard gemoed – ik ging niet naar de kerk- vertrok ik naar de Black Valley YH. Het was een mooie, maar ook

Dursey Sound

Het was vandaag mooi weer, ik reed door een prachtig landschap over een mooie weg. Mike moest nog wat aan zijn fiets prutsen en daarna

Samen naar Glengarrif

‘s Morgens eerst een paar kaarten gekocht voor het vervolg van mijn tocht. Samen met Michael Ussher in westelijke richting uit Cork vertrokken. Het was

Cork

Regencape Vanochtend vertrok ik met een bewolkte lucht uit Lismore. Onderweg naar Middleton regende het af en toe. Daarbij wat ijdele pogingen gedaan om mijn

The Vee

Tour rond de wereld Ik vertrek rond half 10 richting Kilkenny. Ik fietste een klein stukje op met een Nieuw-Zeelander, die bezig was met zijn

Foulksrath Castle

Chores De jeugdherbergen in Ierland hebben een “warden” (huisvader/huismoeder) en een deel van de klussen (de chores) moeten door de bezoekers worden gedaan. Mijn chore

Ierland

Wakker gemaakt door jonge Ier Zoals gezegd vertrok de non-stop trein naar Holyhead om kwart over negen. Hij stopte onderweg nog in Crewe. Ik heb