Ierland

Route 1979

Route 1982

Een boeiend land

In mijn tienerjaren had ik een interesse in Ierland. Een klein land aan de rand van Europa.  De bevolking sinds de 19e eeuw gehalveerd door hongersnood en emigratie. Een land dat zich had ontworsteld aan het koloniale juk van Engeland, een burgeroorlog had gehad en dat was verdeeld in twee landen. Ook een groen land met liefelijke weggetjes. En gezellige pubs. Ik verslond Trinity, het boek van Leon Uri’s over Ierland. Ook het prachtige fotoboek van hem en zijn vrouw.
In 1977 was het zo ver dat ik mijn eerste buitenlandse fietstocht maakte naar Ierland. Solo. Ik had een geschikte fiets gekocht. Een paarse Batavus Sprint met een 5 versnellingsderailleur. Ik leende een fietstas en een enkeldeks tentje.
Van die tocht heb ik een dagboek bijgehouden, hieronder als blog.
In 1979 heb ik samen met Piet van Veen opnieuw door de noordelijke helft van Ierland gefietst en in 1982 met Willy door het zuidwesten.
Die beide keren veel regen gehad en daarna niet weer terug gekomen.

An inspiring country

As a young teenager, I was captivated by the breathtaking beauty of Ireland. This small country on the edge of Europe has a rich and tumultuous history, marked by famine, emigration and civil war. However, despite all of these challenges, Ireland has emerged as a land of great warmth, charm and hospitality. I was first introduced to this captivating country through the pages of Leon Uri’s book, Trinity, which I devoured with great enthusiasm. The stunning photographs from his book kept me enthralled for hours on end. In 1977, I embarked on my very first international cycling adventure to Ireland, all by myself, on my trusty purple Batavus Sprint with 5 gears. I cycled through the northern part of the country again in 1979, this time with my good friend Piet van Veen, while in 1982, I explored the southwest region of Ireland with my dear wife Willy. Despite the heavy rainfall we encountered during each trip, I have never lost my sense of awe and wonder for the enchanting land of Ireland. The memories I collected during each journey continue to inspire me to this day, and I consider myself truly fortunate to have experienced the magic of Ireland firsthand.

Blogs

Ierland

Wakker gemaakt door jonge Ier Zoals gezegd vertrok de non-stop trein naar Holyhead om kwart over negen. Hij stopte onderweg nog in Crewe. Ik heb

Foulksrath Castle

Chores De jeugdherbergen in Ierland hebben een “warden” (huisvader/huismoeder) en een deel van de klussen (de chores) moeten door de bezoekers worden gedaan. Mijn chore

The Vee

Tour rond de wereld Ik vertrek rond half 10 richting Kilkenny. Ik fietste een klein stukje op met een Nieuw-Zeelander, die bezig was met zijn

Cork

Regencape Vanochtend vertrok ik met een bewolkte lucht uit Lismore. Onderweg naar Middleton regende het af en toe. Daarbij wat ijdele pogingen gedaan om mijn

Samen naar Glengarrif

‘s Morgens eerst een paar kaarten gekocht voor het vervolg van mijn tocht. Samen met Michael Ussher in westelijke richting uit Cork vertrokken. Het was

Dursey Sound

Het was vandaag mooi weer, ik reed door een prachtig landschap over een mooie weg. Mike moest nog wat aan zijn fiets prutsen en daarna

Black Valley

Met een enigszins bezwaard gemoed – ik ging niet naar de kerk- vertrok ik naar de Black Valley YH. Het was een mooie, maar ook

Geen rustdag

Anders dan de bedoeling, besloot ik om vandaag geen rustdag te nemen. De omgeving was wel erg mooi. Ik wilde naar Valencia te gaan. Het

Tweede poging

Vandaag ondernam ik een tweede poging om op Valencia Island te komen. Ik fietste door de binnenlanden van Kerry door een verlaten veengebied. De bergen

Wildkamperen bij Knockaderry

Ik heb me voorgenomen om op donderdag in Mountshannon te zijn. Daarom moesten er vandaag nogal wat mijlen worden afgelegd. Ik wilde vroeg vertrekken, maar

Fietsen met een Belg

Ik was vroeg naar bed gegaan en dus op tijd wakker. Na het ontbijt ben ik vroeg vertrokken. De rooie Ier, met wie ik gisteren

15 augustus

Tegen tienen verliet ik de Jeugdherberg. Ik wilde via een Ferry 10 mijl afsnijden. maar deze stond wel op meerdere kaarten, maar bleek niet te

Sligo

Om 10 uur vertrokken vanuit Pollatomish voor de behoorlijk lange tocht naar Sligo. Toen ik wegging was het erg nevelig, waardoor je de bergen nauwelijks

Kaarten

Na het ontbijt in de B&B vertrok ik uit Sligo. Voor de tweede maal heb ik dezelfde blunder met kaarten gemaakt, de aankoop van de

Troubles

Vanmorgen vertrok ik vroeg uit Donegal. Dit zou de dag zijn dat ik het gevreesde Noord Ierland binnen zou fietsen. Afgezien van de grenswachten leek

Giant’s Causeway

Het was vandaag weer prachtig weer. Een niet al te harde wind kwam uit het noordwesten. Het landschap deed – afgezien van een paar bergen

Regen

Ik werd vanmorgen wakker en hoorde toen tot mijn schrik dat de auto’s op straat door plassen reden. Het regende. Na het ontbijt heb ik

Belfast

Omstreeks 10 uur verliet ik de YH onder een bewolkte lucht. Vanuit Larne ging ik via een binnenweg door de heuvels en kwam ik daarna

Terug in de Republiek

Vandaag begon de zon weer te schijnen. Bij mijn vertrek was het nog grotendeels bewolkt, doch toen ik eenmaal op weg was, brak de zon

Dublin

Tot mijn grote vreugde was de band van mijn fiets vanochtend nog vol. Om ongeveer 10 uur vertrok voor het laatste stuk van mijn reis.