Ronneby-Simrishamn

  • Vertrek 9.00, aankomst 18.30
  • Afstand 49,3 nm, gemiddeld 5,1 kn
  • Duur bewogen 9½ uur, motor ½ uur, zeil 9 uur
  • Wind ZO3, temp 24C, 9 uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 210
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Een mooie halve wind voor de oversteek naar Simrishamn. De start is nog tussen de eilandjes door, maar daarna is in een rechte lijn op open zee naar Simrishamn. Veel tijd om boek te lezen, lekker te zonnen. Af en toe kijken of er schepen in de buurt zijn, waar je tegen op kunt klappen. Ongeveer twee kilometer westelijker vaart de Stortemelk, een Nederlands charterschip, gelijk met ons op. 

Simrishamn is een vriendelijk stadje met een redelijk grote vissershaven en een behoorlijke jachthaven. 

 

Torhamn-Ronneby

  • Vertrek 9.30, aankomst 17.45
  • Afstand 33,5 nm, gemiddeld 4,6 kn
  • Duur bewogen 7¼ uur, motor 4¼ uur, zeil 3 uur
  • Wind NW-ZW2-3, temp 27C, 7¼ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 180
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Vanochtend eerst naar Karlskrona, om daar een nieuwe service accu aan te schaffen. De laatste weken was de accu snel leeg na een zeildag met stuurautomaat. Twee scheepswinkels, bijna naast elkaar, met bij één van de tweede de benodigde accu. 

De wind nam in de loop van de ochtend weer toe. Naar Karlskrona pal tegen, vanaf Hasslö kwamen we weer op open water en konden voor de kust kruisen naar Ronneby.

Meerdere havens in Ronneby. Langs het water aan weerszijden een hele serie “villa’s”; grote huizen uit het begin van de vorige eeuw. 

Een van de villa’s in Ronneby

 

Ekenäs-Torhamn

  • Vertrek 9.45, aankomst 16.00
  • Afstand 34,3 nm, gemiddeld 5,1 kn
  • Duur bewogen 6¼ uur, motor 6¼ uur, zeil 0 uur
  • Wind var 1-2, temp 29C, 3 uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: sek 230
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Bij de weekendbakker van Ekenäs brood gekocht. Volgens een medewachtende hadden we geluk. Normaal is de rij twee keer zo lang. Nu moesten we ongeveer 10 minuten wachten totdat we aan de beurt waren. 

Vroeg in de ochtend nog zon en erg warm, later bewolkt. Er was onweer voorspeld. Wij hadden geluk, de buien trokken over Ölland in het oosten en het vasteland in het westen. Wij hebben er niets van meegekregen. 

Kerkje in Torhamn

Geëindigd in Torhamn, aan de zuidoostpunt van het vasteland van Zweden. Het ligt op een schiereiland, heeft een haven aan zowel de oostkust als aan de zuidkust. Wij liggen aan de zuidkust. Een lief plaatsje met een supermarkt en een aantal restaurantjes.

 

Sandvik-Ekenäs

  • Vertrek 9.30, aankomst 17.15
  • Afstand 41,8 nm, gemiddeld 5,4 kn
  • Duur bewogen 7¾ uur, motor ½ uur, zeil 7¼ uur
  • Wind O4, temp 23C, 5 uur zon,  ½ uur regen
  • Havengeld: sek 160
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

In de vroege ochtend nog een stralende zon, maar bij vertrek was de lucht al redelijk dicht getrokken. Eenmaal goed en wel op het water kregen we onze eerste regenbui sinds weken. 

Met een mooie halve wind en de spinaker een goede snelheid gemaakt, rond de 6 knopen. Zoals de laatste dagen werd de wind geleidelijk wat sterker. Uiteindelijk werd de wind te sterk voor de spinaker. Hij is waarschijnlijk ruim 12 jaar oud en werd al wat gaar, maar toch nog goed te gebruiken. Tot vandaag. 

Ekenäs heeft een kleine scheepswerf en jachthaven. Toevallig hebben ze vanavond het jaarlijkse dorpsfeest. Pub met live muziek in de oude schuur uit 1879 bij de haven. In de loop van de avond komen alle bewoners toestromen naar het feest. Wij hebben ook de kans genomen om lekkere broodjes met vis en popcorn op het feest te scoren. 

Bij aankomst in Zweden ook wat geld gepind, voor kleine betalingen. Een briefje van SEK 500, die na een maand nog niet is gebruikt. Alles wordt per pin betaald. Alleen in de haven van Ekenäs willen ze geld in een envelop hebben of betalen via XXX, een zweeds mobiel betaalsysteem. Toen we een paar Zweden vroegen of ze geld konden wisselen, keken  ze ons aan alsof we gek waren. Gelukkig kon het op het dorpsfeest wel. 

In de feestschuur is ook het plaatselijke museum gevestigd. Ekenäs schijnt ooit een belangrijke haven te zijn geweest voor het transport van graan uit het achterland naar de steden. 

 

Flatvarp-Sandvik

  • Vertrek 7.15, aankomst 17.30
  • Afstand 56,9 nm, gemiddeld 5,5 kn
  • Duur bewogen 10¼ uur, motor 1 uur, zeil 9¼ uur
  • Wind NO3, temp 23C, 10¼ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: sek 240
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

De wind is inmiddels naar het noordoosten gedraaid, dat betekent dat we weer kunnen zeilen. De laatste dagen – en ook vanochtend – is het vrijwel windstil vroeg in de ochtend, maar wordt die in de loop van de dag sterker. Vanaf Flatvorp eerst nog een stukje tussen de scheren en op de motor, na drie kwartier naar open water gevaren en de zeilen omhoog. De spinaker bijgezet en dus lekker tempo gevaren. Vanwege de hardere wind de spinaker rond 13 uur weggehaald.

Langs de kust bij Sandvik

De laatste paar uur langs Öland gevaren, een 140 km lang eiland, een mijl of 15 van de Zweedse westkust. Geëindigd in Sandvik, een vissershaven die vooral een toeristenoord is geworden. Belangrijke attractie is één van de grootste windmolens van Europa. 

Vis gegeten bij het plaatselijke vispaleis. 

Arkösund-Flatvarp

  • Een woud van eilandjes

    Vertrek 7.45, aankomst 14.30

  • Afstand 32,5 nm, gemiddeld 4,8 kn
  • Duur bewogen 6¾ uur, motor 6¾ uur, zeil 0 uur
  • Wind ZO3, temp 24C, 6¾ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: nx
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Vandaag een tocht tussen de scheren door. Een woud van kleine en grote eilandjes. Met wind meestal van voren en de wens om afstand te maken, een motortocht.  Af en toe de fok bijgezet.  Een mooi gebied, wel veel mederecreanten.  

Op tijd geëindigd in Flatvarp. Een klein vissershaven met een paar laatsen voor recreanten.  Een internationaal gezelschap: drie zweden, twee hollanders, een duitser en een noor.

Öja-Arkösund

  • Vertrek 6.45, aankomst 16.15
  • Afstand 43,6 nm, gemiddeld 4,6 kn
  • Duur bewogen 9½ uur, motor ½ uur, zeil 9 uur
  • Wind Z3, temp 21C, 9½ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 350
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Onze ambitie was om over te steken naar Gotland, een eiland ongeveer 70 mijl ten zuiden van Öja. Ook nog sterk aanbevolen door onze Zweedse buren, die gisteravond vanaf Gotland waren aangekomen. Maar het is zuiderwind en dat betekent kruisen. Wel waren de windvoorspellingen voor verschillende plekken op de route nogal divers. We zijn met een mooir windje vroeg vertrokken en hebben een paar slagen gemaakt naar het zuiden. Maar na een paar uur vastgesteld dat dit wel een hele lange dag zou worden of we zouden – net als de buren gisteren hadden gedaan – moeten moteren. Dat vonden we jammer dus koers naar de kust in het zuidwesten gezet. Daarbij aangekomen in Arkösund. Hier begonnen we een week geleden aan ons rondje naar Stockholm.

Arkösund is een toeristenplaats, het ademt de sfeer van de waddeneilanden. Veel toeristen en toeristenvoorzieningen, veel watersport.  

 

Nynäshamn-Öja

  • Vertrek 10.45, aankomst 13.15
  • Afstand 11,5 nm, gemiddeld 4,3 kn
  • Duur bewogen 2½ uur, motor 2½ uur, zeil 0 uur
  • Wind Z2-3, temp 24C, 2½ uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 300
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Na gisteren de lange zeildag op ruim

Huisje langs één van de fjorden

water, vandaag een kort tochtje op de motor over smalle fjorden naar het eiland Öja. Dicht langs de kust en de mogelijkheid om de huisjes goed te bekijken. 

Op de motor door krap water

Öja is een klein eiland, 400 meter breed, 4,5 kilometer lang en 20 inwoners. Een belangrijk deel van de werkzame bevolking verdient zijn boterham met de veerdienst naar het

Äpskar, net ten noorden van Öja

vasteland en als loods voor schepen naar Nynäshamn. Het eiland heeft drie havens, de Noorderhaven, de Westhaven en de Oosthaven.  De noordhaven is de Gasthamn, de jachthaven voor passanten.  Dertig plekken, waarbij de boten met de punt naar de kade liggen en achter aan een hekboei liggen.  Er zijn meer dan 30 boten en iedere nieuwe boot wurmt zich tussen en naast de boten die er al liggen. De noordhaven lig 4 km van het dorp Landsort. De West- en Oosthaven liggen in het dorp.  In de westhaven twee loodsboten.  De vuurtoren is de oudste, werkende vuurtoren in Zweden. 

Vuurtoren van Öja

Öja is het meest zuidelijk punt van het Scherengebied van Stockholm. Het schijnt een pleisterplaats van trekvogels en een mekka voor vogelaars. Het eiland heeft een speciale vogelwerkgroep die de vogels telt tijdens de trek.

Saltjöbaden-Nynäshamn

  • Vertrek 9.30, aankomst 18.30
  • Afstand 41,9 nm, gemiddeld 4,7 kn
  • Duur bewogen 9 uur, motor 1 uur, zeil 8 uur
  • Wind ZW3, temp 24C, 9 uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 350
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Een mooie zeildag met weer mooi weer en een mooie wind. Alleen wel een beetje uit de verkeerde richting. Wij willen naar het zuidwesten en daar komt de wind ook vandaan. Veel gekruist en een half uur op de motor door een wat smallere fjord. Tien mijl meer gevaren dan we zouden hebben gedaan als we niet hadden hoeven te kruisen. 

weer zeilen op ruimer water

De fjorden worden weidser, meer open watervlakten en een frisse zeewind, die wat meer koelte meebrengt. Onze tegenliggers, met wind mee, met ontbloot bovenlijf, wij en collega’s shirts met lange mouwen aan. 

Het laatste deel van de tocht ligt net niet meer op de gekochte kaarten, dus overgestapt op onze digitale kaarten. Dat werkte perfect. Maar ook daarop is het lastig om overzicht te houden met de veelheid van eilandjes. 

Eindpunt is Nynäshamn. Eindpunt van de spoorlijn (en weg) uit Stockholm. Hier vandaan vertrekken veerboten naar Gotland, Estland en Polen. Een grote jachthaven. 

 

Stockholm-Saltsjöbaden

  • Vertrek 13.45, aankomst 16.45
  • Afstand 12,6 nm, gemiddeld 4,2 kn
  • Duur 3 uur, motor 1½ uur, zeil 1½ uur
  • Wind ZW3, temp 25C, 3 uur zon,  0 uur regen
  • Havengeld: SEK 380 
  • Bemanning: Willy, Rudy, Utah

Vanochtend de sites bekeken in Stockholm. Het gebouw van het Noords Museum, het groene eiland Djuråden, het koninklijk paleis, de wisseling van de wacht, het stadhuis en de plek waar Olav Palme is vermoord. We wilden graag de toren van het stadhuis beklimmen, maar daar was een wachtrij van 1½ uur voor. Die tijd hadden we niet meer.

Om half twee Vincent uitgezwaaid die weer terug naar Nederland is vertrokken. Daarna een korte tocht om uit de drukte van Stockholm weg te komen. Gedeeltelijke gezeild, voor de wind en voor een deel op de motor vanwege de lu

Stadhuis Stockholm

wte in het fjord. 

wachten op de stadhuistoren