Lemmer-Enkhuizen

Vertrek: 9.00 Aankomst: 13.30

Prinses Margrietsluis: 9.20-9.50

Afstand: 20,8 mijl, gemiddelde: 4,6 kn

wind:Z5-6, temp 11C, luchtdruk: 1007

duur: 4 1/2 uur, zeil 3 3/4 uur, motor 3/4 uur

zon: 0 uur, neerslag: 4 1/2 uur

Bemanning: Willy, Utah & Rudy

Helaas kwam de weersvoorspellingen voor deze tweede pinksterdag uit. Stevige zuidenwind en regen. Vanuit Lemmer was Enkhuizen net niet bezeild. Vlak voor Enkhuizen begonnen om nog een slag te maken, maar toen zat een binnenschip in de weg. Daarna niet meer de moeite en de motor aangezet. Het was rustig op het water. We hadden de grote sluis voor ons alleen. Onderweg een enkele boot, pas bij Enkhuizen werd het druk. In Lemmer regende het, het bleef regenen en eenmaal aangemeerd in Enkhuizen werd het droog.

De wal van Enkhuizen, Utah’s uitlaatplaats

Utah houdt niet van schuin gaan en gaat dan benedendeks liggen. Ze lijkt te ruiken als we Enkhuizen naderen. Net als vorige week komt ze even boven om te kijken hoe ver we zijn en dan weer onderdeks te gaan.

Sneek-Lemmer

Vertrek: 14.30 Aankomst: 17.45

Afstand: 15,1 mijl, gemiddelde: 4,3 kn

wind:ZW4, temp 12C, luchtdruk: 1011

duur: 3 1/4 uur, zeil 1 3/4 uur, motor 1 1/2 uur

zon: 1 uur, neerslag: 1/2 uur

Bemanning: Willy, Utah & Rudy

Vanochtend op bezoek bij Herman en Flory in Leeuwarden. Dat was gezellig. Ook wilden we even fietsen met een Duofiets of riksja. Maar het regende in Leeuwarden en ook daar een beetje fris. Een volgende keer beter.

Skyline IJlst met kleurrijke weilanden

Na de lunch weer terug naar Sneek. Na vullen van watertanks en leegzuigen van vuilwatertank vertrokken. Via IJlst en Prinses Margrietkanaal naar Lemmer. Vanaf Nijesyl tot aan Spannenburg kunnen zeilen op de fok. De bedoeling was om aan de kade in Lemmer te liggen. Maar om onduidelijke reden was de eerste brug gesloten. Daarom in de jachthaven voor de brug gaan liggen. Betekent dat we morgen niet door Lemmer en via de oude sluis weer het IJsselmeer opvaren, maar via de Prinses Margrietsluis. Scheelt ook € 7.

Akkrum-Sneek

Vertrek: 11.30 Aankomst: 13.15

Afstand: 7,3 mijl, gemiddelde: 3,9 kn

wind:W6, temp 12C, luchtdruk: 1000

duur: 1 3/4 uur, zeil 0 uur, motor 1 3/4 uur

zon: 0 uur, neerslag: 1/2 uur

Bemanning: Willy, Utah & Rudy

Een kort tochtje naar Sneek. Langs Terherne, over het Sneekermeer en dan het kanaal in naar Sneek. Laatste stuk in de gracht, mooie bruggen en liggen nu in de gracht om de hoek van de waterpoort. WC en douches op drie minuten loopafstand.

Van Harinxmabrug in Sneek
Haven Sneek

Warns-Akkrum

Vertrek: 8.45 Aankomst: 12.30

Afstand: 20,1 mijl, gemiddelde: 5,3 kn

wind: ZW6, temp 13C, luchtdruk: 1000

duur: 3 3/4 uur, zeil 2 1/2 uur, motor 1 1/4 uur

zon: 0 uur, neerslag: 1/2 uur

Bemanning: Rudy

Een stevige ZW wind, op het IJsselmeer een waarschuwing voor 8 Bft. Het eerste deel van de tocht voor de wind over Fluessen en Heegermeer. Met alleen een deels uitgerolde fok snelheid van rond de 6 knopen. Daarna op het Prinses Margrietkanaal alleen op de motor gevaren. Toch we druk met beroeps vaart en met zeil ben je net iets minder wendbaar. Aan het eind nog even over het Sneekermeer gezeild. Door de Sâltpoel naar de brug van Heerenzijl. Hier ruim 40 jaar geleden mijn allereerste zeilervaring opgedaan met Hendrik de Cock. Naast deze brug in een tentje geslapen. In mijn herinnering toen even beroerd weer als nu.

Het Friese land

Half één in Akkrum. De haven had geen boxen meer en we moesten daarom in het kanaal liggen. Normaal een prima plek, maar met windkracht 6 tot 8 op de kop niet aangenaam. Om 15 uur besloten een meer beschutte plek te zoeken. Toen bleken ze opeens wel een box te hebben.

Enkhuizen-Warns

Vertrek: 16.30 Aankomst: 19.30

Afstand: 15,2 mijl, gemiddelde: 5,2 kn

wind: ZZW3-4, temp 14C, luchtdruk:

duur: 2 1/2 uur, zeil 2 1/2 uur, motor ½ uur

zon: 1 1/2 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Rudy

Vanochtend op de fiets van Rotterdam naar Enkhuizen. Schitterend weer en een lekkere wind. Op de boot een Teams sessie met de Rover scouts.

Daarna naar Friesland vertrokken. Voor morgen wordt er harde wind voorspeld. Daarom wilde ik vandaag de oversteek maken en voor de nachtsluiting van 20-9 uur door de sluis bij Stavoren en de brug bij Warns. Na Warns is het volgende “obstakel” de brug bij Uitwellingerga, circa 10-15 mijl vanaf Warns.
Met een toenemende ZZW het IJsselmeer over gestoken. Het was iets te veel pal voor de wind. Om wind in de fok te houden iets westelijker gevaren en na het ruimen van het Vrouwenzand meer oostelijk. In Enkhuizen konden de zeilen in de havenkom worden gehesen, in Stavoren konden ze in de havenkom gestreken. We konden direct de sluis in, solo bovenwinds aanleggen was beetje ambitieus, de voorganger hielp bij het aanleggen.
Door de vlotte sluispassage op tijd bij de brug van Warns. Aangelegd bij Marina Friesland. Hier nog veel boten op de kant van Duitsers die niet naar Nederland mogen komen.

Makkum-Enkhuizen

Vertrek: 10.00 Aankomst: 16.15

Afstand: 28,9 mijl, gemiddelde: 4,6 kn

wind: ZW3-4, temp 12C, luchtdruk: 10000

duur: 6 1/4 uur, zeil 5 3/4 uur, motor ½ uur

zon: 1 uur, neerslag: 1 uur

Bemanning: Willy, Rita de Joode, Utah, Rudy

Donkere wolken boven het IJsselmeer

Vandaag weer wind en afwisselend zon en regenbuien. Met een westzuidwestelijke wind van een dikke 3 Bft was het lekker zeilen. Voorafgaand aan een front met buien draaide de wind meer naar het zuiden. Een stevige bui met hagel vlak voor Stavoren. Vanwege het draaien van de wind een tweetal slagen bij Stavoren. Daarna draaide de wind weer terug naar het westen.

Enkhuizen

Vlieland-Makkum

Vertrek: 9.15 Aankomst: 14.45

Afstand: 24 mijl, gemiddelde: 5 kn

duur: 4¾ uur, zeil 0 uur, motor 4¾ uur

wind: Z2, temp 10C, luchtdruk: 1005

zon: ½ uur, neerslag: 1 uur

Bemanning: Willy, Rita de Joode, Utah, Rudy

De haven van Vlieland met het wad op de achtergrond

Een bewolkte en af en toe heiige dag. Nauwelijks wind en dan ook nog uit de verkeerde richting. Dus alles op de motor gevaren. Een grijs gebeuren, ondanks geen wind een beetje fris als je een langere tijd stil zit. Een beetje mystiek op de grijze vlakte. Soms nauwelijks onderscheid tussen het water en de lucht.

Een hele kolonne boten in Kornwerderzand. Bij de voorgaande brugopening, moest de sluiswachter tweemaal schutten om alle boten door de sluis te krijgen. Bij onze brugopening zaten we ook in de tweede schutting. In de sluis lagen wij weer naast de Nynke uit Lemmer, daar lagen we woensdag op de heenweg ook naast. Ook hun bemanning was sinds woensdag uitgebreid. Eenmaal uit de sluis begon de zon te schijnen. Met zon in de gemeentehaven van Makkum beland.

Harlingen-Vlieland

Vertrek: 10.15 Aankomst: 14.00

Afstand: 18,5 mijl, gemiddelde: 5 kn

duur: 3½ uur, zeil 3 uur, motor ½ uur

wind: NO3-4, temp 11C, luchtdruk: 1009

zon: 3½ uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Rita de Joode, Utah, Rudy

Een zonnige en frisse Hemelvaartsdag. Een mooie tocht naar Vlieland door de Blauwe Balg en over de Vliestroom. Een mooie ruime wind en op de Vliestroom aan de wind richting de Noordzee. In het Stortemelk heeft Rita de as van Willem verstrooid. Een emotioneel moment op een mooie plek, zij hebben vele jaren gekampeerd op camping het Stortemelk op Vlieland.

Drie van de vier bemanningsleden

Enkhuizen-Harlingen

Vertrek: 6.15 Aankomst: 13.45

Afstand: 33,0 mijl,

gemiddelde: 4,6 kn

duur: 7 uur, zeil 6¼ uur, motor ¾ uur

wind: W4, temp 13C, luchtdruk:

zon: 7 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Utah, Rudy

Een heerlijke tocht over het zonnige IJsselmeer. Een mooie westenwind die ons in tempo naar Kornwerderzand bracht. Het eerste uur was het nog lekker rustig op het water. Bij de sluis in Kornwerderzand begon er al een file te ontstaan. Midden op het IJsselmeer is men bezig met de aanleg van een windmolenpark. Direct westelijk van de vaarroute Enkhuizen-Kornwerderzand.

Passage van sluis en brug in Kornwerderzand ruim een uur. Vooral de opening van de brug duurde onverwacht lang. Eindelijk weer heerlijk op het zoute water van de Waddenzee. Nog steeds een mooie westelijke wind. In Harlingen konden we Coen en Mieke begroeten die met de boot vanaf Vlieland aankwamen. In Harlingen gelegen bij de HWSV in de stadsgracht, net na de Tjerk Hiddesluis. Op de tocht vanaf Lelystad, gaf de stuurautomaat al vrij vlot aan dat de accu te leeg was. Ik meende dat hij aan de lader had gelegen, maar er kon iets niet goed zijn aangesloten. Vandaag deed hij het weer. Daarom de serviceaccu in Harlingen vervangen. Verder een plek gezocht voor de rubberboot en het andere nieuwe materiaal op de boot.

HWSV haven in Harlingen