Deauville – Port-en-Bessin

duur: 8¼ uur, zeil 7½ uur, motor ¾ uur

zon: 1 uur, neerslag: 0 uur

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

Vandaag een tocht van getijdehaven naar getijdehaven. Vlak voor de sluiting van de havendeur vertrekken en na de opening van de havendeur voor het volgend hoogwater aankomen. In Deauville gingen de deuren om 4.15 uur dicht, wij vertrokken dus om 4.00 uur. De eerste anderhalve uur nog in het donker. Nou, donker? Veel licht van Le Havre en vooral het industriegebied ten zuiden van Le Havre en van de tientallen zeeschepen die voor anker lagen. Toen we die eenmaal waren gepasseerd begon de ochtendschemering. Ook voeren we vanochtend het westelijk halfrond in.

Een goede ZW wind, golven tegen en stroom mee. Het maakte het een stevige tocht aan de wind. Veel beuken tegen de golven in. We hadden een rif gezet, per abuis het tweede rif, waardoor de boot goed overeind bleef, maar behoorlijk beukte. De koers was net niet bezeild, dus we moesten een beetje kruisen. Bestemmingen voor vandaag waren Port-en-Bessin of Grandcamp. Port-en-Bessin was aanbevolen door neef Klaas van Huizen, die in het gebied een tweede woning heeft. Door het moeten kruisen waren we later dan de planning voor de haven van Port-en-Bessin en daarmee perfect op tijd voor de opening van de haven. Met een optocht van vissersboten zijn we de haven ingevaren. De “jachthaven” van Port-en-Bessin bestaat uit één steiger van een meter of 20 met een capaciteit van circa 10 boten. We liggen er nu met 3 andere boten: 2 belgen en 1 franse boot. Op de grootste boot een ouder echtpaar, op de kleinste boot een gezin met 3 kinderen.

Port-en-Bessin is een drukke vissersplaats met een grote visafslag. En, met redelijk wat toeristen. Het ligt tussen Omaha Beach en Gold Beach. Een amerikaanse en britse landingszone in 1944. De landingszones zijn één van de toeristische attracties. Op alle lantaarnpalen in het dorp hangen foto’s van in 1944 omgekomen soldaten.

We blijven hier een dag om de omgeving te verkennen, neef Klaas te bezoeken en zijn boerderij te bewonderen. Daarna gaan we weer noordoostwaarts, de wind is gedraaid en komt weer uit het zuidwesten.