
Inspiratie voor modeltreintjes
Gisteren liep er een meter 15 boven mij een spoorbaan door het dal van La Bienne. Toen ik de stad in reed verraste het mij dat het spoorviaduct daar zo hoog lag. Het drong niet tot me door dat het helemaal niet kan. Er zijn bij Morza twee spoorviaducten, 130 meter boven elkaar die met grote bogen en door tunnels met elkaar zijn verbonden. Modelbaan bouwers watertanden om iets te mogen aanleggen. Indrukwekkend ook dat men 135 jaar geleden kosten nog moeite heeft gespaard om een spoorlijn naar deze stad aan te leggen.

Jas aan, jas uit

Er was voor vandaag flinke regen voorspeld. Vannacht heeft het flink geonweerd, maar vandaag overdag is het nagenoeg droog gebleven. Ik heb een stukje mogen fietsen net onder de 1200 meter. De wind was koud. In afdalingen en zonder zon wilde ik mijn jas wel aan. Als ik moest klimmen en de zon scheen, dan wil ik de jas weer uit.
Hoog in de bergen meerdere skidorpen. Brede wegen om te parkeren, sportzaken en nu lege appartementen gebouwen.
Onderweg in de bossen veel houtkap.

Menu du jour
Gisteravond tevergeefs gezocht naar een redelijk restaurant. Volgens Apple maps was er eentje vlakbij mijn appartement. Gesloten, voorgoed naar het leek. Misschien dat een paar Nederlanders uit “Ik vertrek” er brood in zien om het imposante hotel en restaurant nieuw leven in te blazen. Verder vooral fastfood en afhaal zaken.
Besloten om vandaag te proberen ergens onderweg warm te eten. Dat lukte bij Hotel Restaurant du Commerce in Chézery. Al vijf generaties in de familie. Moeder (80) en dochter (50) bestierden de tent. Eigenlijk waren ze complet, maar voor een eenzame fietser maakten ze plaats. Het menu du jour was een kippenbout, aardappelschijven met kassams en Provençaalse groenten. Lekker!

Haut Jura
Ik ben inmiddels in de hoge Jura behandeld. Het landschap is anders, de bergen zijn hoger, meer rotsen en de bouwstijl van boerderijen is anders. Wintersport domineert sommige dorpen.

Nog een poging om te abonneren