Singlehanded 2025 dag 4

  • vertrek 8.45. Aankomst 19.00
  • Wind ZW 5-6, 14C, 987 hP
  • Afstand 45,2 nm, gemiddeld 4,3 kn
  • 10½ uur, 10 uur zeilen, ½ uur motor
  • Enkhuizen. 11.00-12:10, Trintelhaven 17.20-17.30
  • Naviduct 11.10-11.15

Terug naar Enkhuizen

Vanochtend gierde de wind door de wanten. Er was een windwaarschuwing voor windkracht 6. Ik voer voor de wind met met alleen de fok terug naar Enkhuizen. Omdat collega’s met beide zeilen voeren, twijfelde ik of ik niet ook het grootzeil er bij moest zetten. Twijfels op zij gezet, ontspannen doorgevaren. Donkere luchten waar af en toe de zon doorheen scheen. Het Naviduct weer heel aardig en snel. Ik kon direct invaren en vervolgens gingen de deuren direct dicht, ondanks de paar boten die ook in aantocht waren. Bij de vriendelijke havenmeesters van gemeentehaven mijn stempeltje gehaald en door. Sinds een paar dagen gaat het hijsen van het grootzeil steeds zwaarder. Het lijkt er op dat een katrolletje boven in de mast niet meer goed functioneert. Echt een keer de mast in en dan ook het ankerlicht nakijken.

Onderweg meerdere collega’s tegengekomen die nu naar Hoorn moesten. Tegen de wind in, met dubbel gereefd zeil en een stormfok.

Driehoekje varen

Elly en Frits, de organisatoren, hadden een “leuk” nieuwigheidje bedacht. Op 6 aanloopplaatsen kreeg een deel van de deelnemers een geheime aanvullende opdracht. Via een loting met een dobbelsteen werd jouw opdracht bepaald. Voor mij was het Enkhuizen. Via een QR code kon je de opdracht vinden. Omdat velen zaterdagmiddag de QR code en de bedoeling hadden gemist en de QR code in het donker niet goed werkte, had Elly alle 6 opdrachten bekend gemaakt. Het was in alle plaatsen het varen van een driehoek van ongeveer 9 mijl rond bepaalde boeien. Ik zou niet blij zijn geweest, als ik op de laatste middag nog een extra opdracht van een paar uur had gekregen. Nu was er gelukkig een stevige wind, maar met weinig wind had het je zomaar een halve dag gekost.

Driehoek bij Enkhuizen, het rode zinkende schip vertelt je dat je op ramkoers zit met een ander schip

De startboei was de KG, de uiterton van het Krabbegat. Ik had besloten met de klok mee te varen. Voor de wind – nú alleen met grootzeil – naar EZ-B te varen, met halve wind – met beide zeilen – naar EZ-C en aan de wind terug naar de KG. De laatste was niet helemaal bezeild, dus ik moest een extra slag maken om terug bij de KG te komen.

Boei KG
Boei EZ-C

Verstekeling

Er vliegen op het moment tienduizenden pimpelmezen over het land vooral bij de kust. Diverse collega’s hadden al een pimpelmees op bezoek. Vanmiddag kwam er bij mij ook even op bezoek. Afleiding tijdens het varen van het driehoekje. Te kort om een goede foto te maken.

Pimpelmees Verstekeling

Trintelhaven

selfie bij monument

De laatste opdracht was het maken van een selfie bij het monument op de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Het monument markeert het sluiten van de dijk in 1975. De route er naar toe voert om het Enkhuizer zand heen. Het laatste stuk is niet bezeild. Tijdens de eerste slag kregen we een stevige bui over ons heen, zicht minder dan 100 meter, blij met mijn bril als bescherming tegen de spetters. Vijf minuten, daarna klaarde het helemaal op. Toen voer opeens de Yip weer vlak voor mij, dezelfde die mij op de Waddenzee uit de motivatie dip had gehaald. Ik had hem voor het laatst in Hoorn gezien, maar hij had al even voor mij gevaren. Door het slechte zicht heb je dat niet door. Met 9,5 meter is Wilhelmina 3 meter langer en dus sneller dan de Yip. Hij was langs gevaren , toen ik mijn driehoekje voer. Hij moet nog een driehoekje bij de Trintelhaven doen. Ik ging zeilend (direct zonder motor van de kant) de haven uit, maar bij de haveningang was het aan een kant ondiep en liep ik weer vast. Op zand, later op de avond liep iemand er bij binnenkomst vast, op stenen. Losgetrokken door de KNRM van Urk. Een paar uur later mocht de KNRM weer in actie komen, iemand was vastgevaren in visnetten. Ik was er bij daglicht en had ze op tijd gezien.

Volbracht!

Om 19 uur voer ik de start haven weer binnen. De vijfde keer meegedaan en de tweede keer dat ik hem heb volbracht. 220 mijl in 44 uur, ik had 47 uur opgegeven. Veel mooie en spannende zeiltochten. Op zondag een uitputtingsslag. Gelukkig hadden we dit jaar veel wind.

Kennis en kunde spelen een rol, een snelle boot, goed materiaal en een beetje geluk. De weersvoorspellingen komen niet altijd uit. Maandag was het veel mooier weer dan voorspeld. Mijn collega Cees op de Yip heeft een veel zwaardere tocht door een langzamere boot en een stuurautomaat die niet onder alle omstandigheden functioneert.

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1183

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *