Singlehanded zeilen dag 3

Herkomst Oudeschild 7.00 uur
Bestemming Vlieland 21.50 uur
Tussenstop Ankeren NoordMeep
Ankeren Schuitengat
16.00-17.00
20.00-21.00
Tijd14¼  
Afstand nm38,6gemiddeld kn4,4
Zeiltijd12 uurMotortijd¼ Uur
WindN/NW4
NO2
Temperatuur C11
Luchtdruk1021Bewolkinglicht
Zon11Regengeen
Bemanning  Rudy   

Een mooi plan

Ook vandaag heb ik een optimistisch plan opgesteld. Vanochtend naar Terschelling en daar eerst een rondje (10 mijl/18 kilometer) rond de Jacobsruggen, daarna naar West Terschelling voor een stempeltje en als het meezit vanavond naar Harlingen.

Naar Terschelling ging perfect. Een mooie zonsopgang, goede wind en eerst stroom mee. Nog een paar stukken kruisen, op de Vliestroom met de Bouvaan.

Toen begon ik aan de ronde om de Jacobsruggen een grote zandplaat voor West Terschelling. Ik had besloten het rondje links om te doen. Eerst de West Meep. Dat hadden meer mensen gedaan. De wind was wat gaan liggen en we hadden stroom tegen. Ik had het eerst niet door, maar ik bleek achteruit te zeilen. Ik ging wel vooruit in de stroom, maar de stroom was sterker. Het lukte bijna niemand om voldoende tegen de stroom in te komen. Wachten op afname van de stroom of ankeren.

De Bouvaan neemt geen stroom maar heeft wind nodig
De Bouvaan neemt geen stroom maar heeft wind nodig

Einde oefening

Een mooi plan, maar het eindigde op Vlieland na een redding door de KNRM. Tegen zessen lukte het eindelijk om de Slenk in te komen. Die was bezeild en de wind sterk genoeg om tegen de stroom in te komen. Inmiddels was het donker geworden.
Na de Slenk komt het Schuitengat. Met de nog steeds zwakke wind in de rug op zoek naar de onverlichte boeien. Als extra oriëntatiepunt het licht van een collega die voor mij voer. Met de verkeerde bril op mijn neus en een stuurautomaat die niet meer werkte vanwege onvoldoende accu spanning ging ik verder. Toen ik de tweede keer naast de geul zat, besloot ik te stoppen. Zeil naar beneden en motor aan. Maar die sloeg prompt af. Duidelijk niet goed!

De Brandaris opgeroepen, die verwees mijn naar de website van de Kustwacht. Daar staat op welk telefoonnummer je een niet urgente oproep richting KNRM kunt doen. Dat nummer kon ik niet vinden. Ik heb wel de KNRM helpt app. Daar was een telefoonnummer. Die heb ik gebeld, maar kwam ik bij de Kustwacht terecht. Die verwees mij opnieuw naar hun website door.

Inmiddels had de commerciële berger me door marifoon hulp aangeboden. Dat leek me geen goed plan, dat levert een rekening op met 4 cijfers voor de komma, terwijl de KNRM het gratis doet.

De Kustwacht had mij wel gevraagd of ik vastgelopen was of aan het anker lag. Ik zag op mijn plotter dat ik richting de brede Vliestroom afdreef. Daarom het anker uitgegooid.

Toen arriveerde de Graaf van Bylandt van de KNRM. Die zette een opstapper bij mij aan boord en legde een lijn van de Wilhelmina naar de Graaf van Bylandt. Daarna het anker weer gehesen. Het Schuitengat valt onder het werkgebied van de KNRM Vlieland. Ik werd daarom naar Vlieland gebracht. Ongeveer gelijk met mij was een collega van mij vastgelopen naast het Schuitengat. Een tweede boot van de KNRM Vlieland had die los kunnen trekken.

Uiteindelijk dus door 9 mensen en twee boten van de KNRM Vlieland gered. Ik voelde me tamelijk onnozel en schaamde me. Volgens de KNRM man was het een avontuur en hadden ze vanavond oefenavond. Aan het eind van de avond nog twee life reddingen vond hij prima.

Één van de KNRM redders, de opstapper

Wat ging er mis?

  1. De schoot van mijn genaker was in de schroef gekomen. Ik had de genaker in zijn slurf gedaan, maar daarna de schoot niet naar binnen gehaald.
  2. Ik had een nieuwe bril met slecht nachtzicht. De andere bril lag binnen, maar kon ik niet vinden.
  3. De elektrische stuurautomaat werkte niet vanwege een te lage accuspanning. De enige elektrische apparaten die vandaag hadden gewerkt waren mijn navigatiemiddelen: plotter, windmeter en dieptemeter. Die kunnen geen lage accuspanning veroorzaken. Dus is de accu waarschijnlijk aan het eind van zijn levensduur. Een wijzere broer van mij verving zijn accu standaard elke twee jaar. Krenterige Rudy wacht totdat het ding aan zijn eind is.
  4. Ik had de genaker niet moeten opzetten. Als solozeiler heb je het druk genoeg, zeker in het donker en bij varen in een geul.
  5. Ik werk op de plotter met het actuele boeienbestand van Nautin. Sinds deze zomer heb ik ook de fraaie digitale kaart van Navionics. Dat levert heel veel informatie die ik op dat moment niet nodig heb. Belemmert het zicht op de essentiële informatie.
  6. Vermoeidheid leidde tot slechte oordeelsvorming. Na twee heftige zeildagen was dit de derde dag. Ik was sinds vanochtend 7 uur al aan de slag. Vanwege de lage accuspanning had ik de motor al veel eerder aan moeten zetten zodat ik een functionerende stuurautomaat had. Ik had bij West Terschelling moeten besluiten naar de veilige haven moeten varen en het rondje Jacobsruggen moeten laten gaan. Ik had die schoot niet in het water moeten laten liggen.

Samenvatting volgens AI

Vanuit iedere fout ligt er een kans om te leren en jezelf te verbeteren. Je hebt onlangs een aantal uitdagingen op zee ondervonden, maar wees gerust, lessen zijn geleerd en daarom is ervaren zijn zo belangrijk. Zorg ervoor dat alle zeilmaterialen goed voorbereid zijn voordat je uitvaart om zo eenvoudig mogelijk te navigeren, vooral ‘s nachts. Vertrouw niet alleen op elektronische hulpmiddelen voor navigatie, maar houd deze aan als secundaire opties. Wees ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de accu’s. Leer van vermoeidheid omdat dit een enorme invloed kan hebben op je besluitvorming. Onthoud dat na elke zeiltocht, ook al was die niet perfect, jij je eigen capaciteiten verbetert en jouw zelfvertrouwen groeit. Blijf positief en ga door, de volgende keer zal het beter gaan en zal jij die geweldige solozeiler zijn.

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

4 reacties

  1. Een zeiler op zijn “eigenwijze” wijze weer wijzer geworden. Lof voor je avontuur, jammer voor de afloop. Goed thuis gekomen in je vertrouwde haventje of ben je nog onderweg om je schip weer aan de praat te krijgen?

  2. stoer hoor; je eigen fouten te benoemen en te analyseren ! en ‘gratis’ een pracht verhaal erbij, voor de nog te verschijnen verhalenbundel; “oude Rudy vertelt” 🙂

  3. Wat een bizarre samenloop van omstandigheden Rudy, jammer! Je eerlijkheid is wel prijzenswaardig, hopelijk volgende keer beter. Wel thuis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *