
EuroVelo
Vorig jaar in Wales en Ierland was ik al onder de indruk van de EuroVelo routes. De meeste fietsroutes gaan uit van bestaande wegen en paden. Bij de EuroVelo routes worden wegen aangepast en paden aangelegd. Een drukke weg kan niet, al helemaal niet als brede bermen ontbreken. Bij deze EuroVelo route 17, de Rhône route zijn vrijliggende fietspaden aangelegd en soms naast de drukke weg. Op de onderstaande foto zie je ook hoe druk de weg is. Het mooiste zijn de paden kronkelend door het landschap. Heel aangenaam om te fietsen.
Tot in het centrum van Lyon heb ik over vrijliggende fietspaden kunne rijden. Pas in de binnenstad fiets je op fietsstroken op een deel van het wegdek. Eenrichtingsstraten zijn meestal twee richtingen voor fietsers.

Kronkelende Rhône
De Rhône kronkelt tussen Genève en Lyon om een paar bergmassieven heen. De fietsroute doet dat dus ook. Een enkele keer is het dal vrij smal, maar meestal vrij breed. Op een behoorlijk deel ligt de rivier tussen dijken.

De rivier wordt al meer dan 100 jaar gebruikt voor elektriciteitsopwekking. Ik ben meerdere centrales tegengekomen. Ook staat er een kilometer of 50 voor Lyon een grote kerncentrale aan de rivier. Plo


Gas
Gisteren heb ik geprobeerd om in een wat grotere plaats een gasttankje te kopen. Campinggaz met prikblikjes of klikblikjes hadden ze, maar niet mijn model met schroefdraad. Niet bij de super supermarché, niet bij Sport2000 en ook niet bij de Intermarché, de Franse hornbach. Vandaag in Lyon bij Decathlon wel geslaagd, die had de drie varianten in verschillende maten op voorraad. Nodig was het wel, want vanochtend doofde het vlammetje definitief na het tweede kopje koffie. Maar gisteravond heb ik mijn avondmaaltijd er nog wel mee kunnen klaarmaken.
Hotel
Vandaag een hotel genomen. Mijn Warmshowers gastheer reageerde niet, de camping op de route lag 20 kilometer verder en 200 meter hoger en een andere camping iets buiten de route lag naast de snelweg. Bovendien is het fris, de zon hebben we alleen vanochtend een tijdje gezien.