Karleby-Raahe

Het was vanochtend schitterend weer toen ik vanuit Karleby richting Raahe vertrok. De reis over de mooie weg nr 8 bood een prachtig uitzicht op heuvels en akkerland, maar het verkeer begon me al snel te vervelen. Wat me echter het meest verraste, was de ontwikkeling van Finland. In plaats van het verwachte achtergebleven beeld, ontdekte ik dat zelfs de kleinste dorpen hier fietspaden en tunnels hebben. Raahe, een industriestadje met een historische kern, verwelkomde me met een camping die de duurste van de rit bleek te zijn.

Het was vanochtend schitterend weer. Verschillende hopeloos natte dingen waren in de nacht gedroogd. Het was wel koud in tent en slaapzak. Alleen een T-shirt is niet genoeg als nachtkleding.

Vanaf Karleby moest ik vrijwel geheel over weg nr 8 naar Raahe. Alleen in het begin waren er twee redelijk afwijkende wegen. Alhoewel het een mooie tweebaansweg was, begon het me na verloop van enige tijd behoorlijk de keel uit te hangen dat er zoveel verkeer op de weg zat. Het ergste zijn de tegemoetkomende vrachtauto’s.

Het land bestond uit heuvels, afgewisseld met akkerland. Om de een of andere, mij nu duistere, reden dacht ik dat Finland wat achtergebleven was in zijn ontwikkeling ten opzichte van Nederland. Vooral in het Noorden verwachte ik een wat Iers ontwikkelingspeil. Niets is minder waar! Ik heb eerder de indruk dat men hier meer ontwikkeld is dan in Nederland. Op verkeersgebied heeft ieder klein rot dorp een fietspad langs de weg, bij drukkere wegen ook nog met tunnels.

Raahe bleek een industriestadje te zijn met een historische kern. De camping was ook de duurste van de rit te zijn, 40 MK. De voorzieningen, anders dan in Evijärvi ook redelijk goed

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1117

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *