Bagenkop-Rødby

Vertrek  Bagenkop : 8.30 uur

Aankomst Rødby: 18.00 uur

Afstand: 42,5 nm, gemiddeld 4,4 kn, log 390 nm

🌞 9 1/2 uur, 🌧 0 uur, 17C, O4-5, 1020hp

Tijd 9 1/2 uur, ⛵️ 7 1/4 uur, 🛥 2 1/4 uur

Bemanning: Utah,  Rudy

 

Keuzestress 

Voor vandaag wordt er opnieuw een oostelijke wind voorspeld. We kunnen zuidoost naar Fehmarn varen, naar het noordoosten langs de noordkant van het Deense Lolland varen of kruisen langs de zuidkust van Lolland. De wind blijft komende dagen uit het oost tot noordoostenwind waaien. Blijvend uit de verkeerde richting. We besluiten te kruisen.

Lange dag  

Het werd een lange dag over een afstand die hemelsbreed niet ver is. Vooral op het eerste deel hadden we ook met wat stroom tegen te maken, waardoor de kruisrakken er niet bemoedigend uit zagen. Om 16 uur, met Rødby in zicht, besloten op de motor recht naar Rødby te varen. 

Fehmarn tunnel 

Een mijl of vier voor Rødby werden benaderd door een surveillance boot van de Fehmarnbelt tunnelbouw.  We voeren verboden gebieden in en wij moesten omvaren. Met begeleiding van de surveillance boot. Een gebied tot ongeveer 1 1/2 mijl uit de kust was een werkgebied voor de bouw van de 18 kilometer lange tunnel tussen het Deense Lolland en het Duitse Fehmarn. Nu varen de ferries tussen Puttgarden en Rødby nog af en aan, vanaf 2029 is dat verleden tijd. 

De tunnel wordt gebouwd door het consortium Fehmarn Belt Contractors met daarin de Nederlandse Boskalis en Van Oord. In de haven dan ook veel werkschepen uit Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *