Vlieland-Den Helder-Den Oever-Hindeloopen-Enkhuizen

  • Vertrek 20.30 Aankomst 20.15
  • Den Helder: 3.45-7.15
  • Den Oever: 9.05-9.50
  • Hindeloopen: 12.40-15.40
  • Wind Z-ZW 2-5, Temp 15C, 1016 Ph
  • zon 3 uur, regen 3 uur
  • Afstand 85,9 nm, Gemiddeld 4,7
  • Duur 18¼ uur, Zeil 17¼ uur, motor 1 uur
  • Bemanning Rudy

Kabbelend van Vlieland

Vandaag een hele lange dag. Na de lange rust in de middag 2 1/2 uur voor de aanbevolen (vanwege getij) vertrektijd vertrokken. De eerste 10 minuten met een snelheid van minder dan 1 knoop. 3 knopen water snelheid en 2 knopen tegenstroom. Maar alras nam de wind toen, verliet ik havengeul van Vlieland en kreeg ik stroom mee.

Niet geankerd bij IN 7

Ik heb extra tijd genomen om de opdracht “minimaal 2 uur ankeren bij boei IN 7” uit te voeren. Ik heb weinig anker ervaring en al helemaal niet op getijwater. Gisterochtend met windkracht 6 was er al helemaal geen sprake van. Het waaide inmiddels een kracht 3, de ankerplaats ligt onbeschut midden op het Wad en de Tourleider had inmiddels besloten dat we overal mochten ankeren. Dus ik ben niet gaan ankeren bij IN 7.

Onverlichte tonnen

Buiten de hoofdgeulen zijn de boeien onverlicht. Op mijn plotter staan alle actuele boeien posities, het spoor van de heenreis door de geulen en het spoor van de laverende tocht die Willy en ik vorige maand hebben gemaakt. Ik heb een actuele kaart, een dieptemeter en een vette schijnwerper. Met die hulpmiddelen was het goed te doen om in het donker te varen. Mijn grootste angst was om op een boei te knallen. Dat is niet gebeurd.

Route vanaf middernacht

Traffic Center Den Helder

Om kwart voor vier in Den Helder. Bij nadering is het een muur van heel veel lichten, met weinig diepte. Altijd maar hopen dat je de haveningang daartussen ontdekt. Uiteindelijk helder groen aan stuurboord en rood aan bakboord. Na het strijken van de zeilen en klaar maken van de boot was ik wat gedesoriënteerd. Ik dreigde in de marinehaven te belanden. Een militair bootje maakte duidelijk dat ik er weg moest en wees mij de ingang van de Marine Yacht Cub. Van collega Paul van de Fortissimo had ik begrepen dat ik bij de verkeerscentrale mijn felbegeerde stempel kon krijgen. De verkeersbegeleider gaf uitleg over zijn werk en schermen, wat tips, een kop koffie en een bakje yoghurt voor het ontbijt.

Jachthaven loopt vol

Aan het eind van mijn verblijf arriveerden de zeilboten die zaterdag eerst naar het zuiden waren gegaan. Zij kwamen met afgaand tij uit Den Oever en gingen daarna met opkomend tij door Vlieland. Bijzonder dat van 70 boten slechts drie boten eerst naar het noorden zijn gegaan. Ook bleek dat meerderen mensen Corona hadden opgelopen, waarschijnlijk bij de gezamenlijke borrel en maaltijd op vrijdagavond.

Rustige tocht naar Hindeloopen

Ik voer via ze Stevinsluis in Den Oever naar Hindeloopen. Het laatste stukje van het Vissersjagersgaatje was krap aan bezeild. Met knijpen en langs de verkeerde kant van de boei lukte het net. Ook nu ging de sluiswachter direct de brug en sluis draaien. We moesten alleen even wachten op de bus. Uiteindelijk met twee marine bootjes, die achter mij aan waren gekomen, in de sluis. Even paniek toen de beide bootjes de stuurboordswal van de sluis in leken te nemen. Ik had mijn boot eenzijdig voorbereid aan stuurboord. Op de bootjes is een heldere hiërarchie. De jongste matrozen in overall moeten de lijntjes vasthouden volgens de duidelijke aanwijzingen van een hogere. De dikbuikige kapiteins met overhemd drinken in de stuurhut koffie met andere hooggeplaatsten in overhemd.

Ook Corona

Vanaf Den Oever in de regen naar Hindeloopen met een halve wind. Ik had moeite om wakker te blijven. Ik was inmiddels ook veel aan het hoesten en keelpijn. In Hindeloopen mijn stempel (een origineel Elfstedentocht stempel) en een Corona test gehaald. Inderdaad ik nu ook positief. Eerst maar een paar uurtjes geslapen. Single handed op een boot is een prima quarantaine plek. Het leek me wel goed om naar Enkhuizen te gaan. Meer voorzieningen en beter bereikbaar vanuit Rotterdam dan Hindeloopen.

Bouvaan geblesseerd

Vanuit Hindeloopen voer ik een aandewindse koers naar Enkhuizen. Daar functioneert de Bouvaan, de stuurautomaat op wind, het beste. Het liep nog niet helemaal lekker toen plotseling de pendule van de Bouvaan in het water lag. Het lijkt er dat de scharnierpen eruit is geschoten. Dat gaan we later uitzoeken en oplossen. Later kwam de low battery melding. De motor een half uur aangezet om de accu te vullen.

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *