Vertrek Donsö: 10.30 uur

Aankomst Bua: 15.30 uur

Afstand: 26,2 nm, gemiddeld 5,1 kn, log 1401 nm

Tijd bewogen: 5 uur, ⛵️ 4 ½ uur, 🛥 ½ uur

zon 5 uur, half bewolkt,  🌧 1/4 uur, 15C, ZW 5,  1002hP

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

 


Spelen met Utah 

Wij wandelen elke dag een paar keer met Utah. Nadat ze op een grasveld haar behoefte heeft gedaan, wil ze spelen. Met een bal, een stok of met de frisbee. Meerdere ballen zijn in het water verdwenen. Hieronder een link naar een YouTube filmpje van Utah op het voetbalveld van Donsö.

Frisbeeën met Utah 

 
Autovrij
Golfkarretjes op Donsö

Ook het eiland Donsö is autovrij. Alleen de ambulance is er gemotoriseerd en langs de kade mogen kennelijk vrachtwagens met bouwmaterialen rijden. De weggetjes in het dorp zijn verder niet breed genoeg voor grote voertuigen. Een belangrijk deel van het verkeer gaat met golfkarretjes. Bij de parkeerplaats van de supermarkt staan dus allemaal golfkarretjes.

 

Hoe verder?

Vanaf Göteborg is de vraag hoe we verder varen. Via Skagen op de noordpunt van Denemarken, door het Limfjord door Jutland of naar het zuiden door de Deense eilanden naar Kiel en het Noord-/Oostzeekanaal. De voorkeur is om via Skagen te gaan, daar hebben we nog niet eerder gevaren. Maar de windvoorspellingen zijn ongunstig. De komende dagen een stevige west tot zuidwesten wind en latere dage een zuidelijke wind. Dat betekent een ruige oversteek naar Skagen en mogelijk kruisen langs de Deense Noordzeekust naar het zuiden. Of wachten tot de wind gunstiger word. We kiezen er voor met de zuidwesten wind langs de Zweedse westkust naar het zuiden af te zakken en later in de week de oversteek naar Denemarken te maken. 

Mooi zeilen 

Vandaag dus langs de kust naar het zuiden gevaren. De wind was iets minder ruim dan verwacht. Dat betekende scherp aan de wind zeilen. De golven in het Kattegat komen schuin van voren en zijn hoger en langer dan op het Vättermeer en Vänernmeer. Met een zonnetje is dat mooi zeilen over de golven. 

 

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *