Cuxhaven N53˚52.497, E8˚42.342

rendsburg 5.30
Brunsbuttel sluis a 11.32
Brunsbuttel sluis v 11.42

Cuxhaven 13.45

Vandaag erg op tijd vertrokken, omdat we vanaf nu weer rekening moeten houden met getijhoogten en -stroming. Op de Elbe staat een sterke getijstroom, tot circa 3 knopen. Om daar vandaag van te profiteren moeten we voor 14.30 in Cuxhaven zijn. Met nog 65 km kanaal, een sluis en nog een kleine 30 km op de Elbe, betekent dat vertrek bij zonsopgang. Helaas zat die zelf achter een dik wolkendek. En met de westenwind was ook de kou weer teruggekomen.

rendsburg-spoorbrug-over-nord-ostseekanal-en-hangende-pont-3
Spoorbrug over Noord-/Oostzeekanaal met hangende pont bij Rendsburg

Het kanaal heeft verschillende zeer hoge bruggen (doorvaarthoogte 25 meter) zodat de zeeschepen onbelemmerd kunnen doorvaren, een aantal tunnels en ook diverse ponten. Meest opvallende brug is de spoorbrug in Rendsburg, waar een ” pont”  onder hangt. Uit de tijd dat het kanaal is gebouwd, er nog weinig wegverkeer was en al wel treinen reden.

Ons plan verliep voorspoedig. We waren om 11.30 in Brunsbuttel en konden daar direct de sluis in varen. Het ging nog sneller dan bij het snelle Naviduct bij Enkhuizen. Daarna stoven we met stroom mee de Elbe af.

Onze AIS positie moet ook uit te lezen zijn op www.marinetraffic.com. Maar dat werkt lang niet altijd, vandaag toevallig wel weer eens.

 

dst 52,8 nm, avs 6,5 kn, 8 1/2 uur motor, geen zeil

ZW 3-4, 14C, 1 uur regen, geen zon, 1012 Mb

35 liter diesel getankt, diesel rest 45 l

Havengeld  15,–

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1101

2 reacties

  1. De foto’s moeten uit een ander apparaat komen als de tekst, dat duurt wat langer. En morgen kunnen we pas bij Hoogwater om 9 uur weg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *