Dutch Divide: Vierlingsbeek-Helmond

Vertrek: 11.30 Aankomst: 18.00

Afstand: 99,8 km, gemiddelde: 17,5 km

wind: ZO3, temp 9C

duur: 5 3/4 uur

zon: 5 3/4 uur, neerslag: 0 uur

Klim 255m

Maasduinen

De Dutch Divide gaat door de Maasduinen aan de oostkant van de Maas. Vanuit Ede was ik tot aan Bergen gekomen, vanuit Eindhoven tot aan Venray. Daardoor miste ik het stukje dat door de Maasduinen loopt. Vanaf Vierlingsbeek eerst noord gegaan naar het veer bij Afferden. Daarna de bossen en duinen in. Mijn achterrem was na de laatste vul actie vermoedelijk gaan lekken en deed niet meer wat hij moet doen. Bij de afdaling van de eerste en hoogste heuvel van de dag had ik die wel nodig. Een mooi gebied met prachtige wegen en paadjes. De brug over de Maas bij Well was een afknapper na de liefelijke pontjes bij Bergen en Afferden.

Fietspad door museum

Twee weken geleden was ik vlak langs het Oorlogsmuseum in Overloon gefietst maar niet op bezoek geweest. Nu de dagen wat langer zijn en ik wat minder ver wilde fietsen, was er tijd voor een bezoek. Dat was voor mij als fietser spectaculair, want er was een fietspad aangelegd over het terrein en door de hal van het museum. Een kort bezoek en een blik over het opgestelde oorlogstuig. Vanaf de route naar het museum was een eitje, weer terug naar de route gaan was wat lastiger.

Begraafplaats Ysselsteyn

Ik had ook geen bezoek aan de Duitse Begraafplaats in Ysselsteyn gebracht. Nu ik begreep dat er op deze plek 31.000 graven liggen, wilde ik dat met mijn ogen zien. Het is een enorm terrein met allemaal sobere, grijze kruisen. Meestal met naam, maar ook veel onbekende soldaten. Een paar honderd gesneuvelden uit de 1e Wereldoorlog, de ander 31.000 uit de 2e Wereldoorlog.

Bijna in het kanaal

Na Ysselsteyn voert de route door een moerassig deel van de Peel langs het kanaal van Deurne. Twee weken geleden was dit pad afgesloten vanwege landschapsonderhoud. Vandaag is het weer toegankelijk, maar door het natte weer en de zware werktuigen was het werken. Op een bepaald punt was het pad in de volle breedte bedekt met blubber en plassen. Een smal strookje tussen het kanaal en een plas leek begaanbaar, maar ging mijn stuurmanskunst te boven. Ik belandde dus in de plas. Natte en vieze boel tot in mijn altijd droog geachte stuurtas, pas na meerdere pogingen mijn telefoon weer uit de blubber gevist en met modder overdekte mouw.

Rondjes over de MTBroute.

Tot voorbij Liessel kon ik de DD route volgen, vanaf dat punt volgde ik een rechtstreekse route naar Helmond. Ik volgde een stukje van de MTBroute Liessel, maar uitgerekend dat stuk bleek uit een en al kronkels te bestaan dat uiteindelijk terug kwam op de plek waar ik 10 minuten eerder ook had gefietst. Een mooi pad en goede training voor stuurmanskunst. Uiteindelijk in een rechte lijn door bossen, fietspaden en mooie weggetjes naar Helmond gefietst. Iets te vroeg voor het NS fietsvervoer en dus nog wat gegeten.

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *