Trollhättan-Göteborg

Vertrek Trollhättan: 10.30 uur

Aankomst Göteborg: 20.45 uur

Afstand: 38,9 nm, gemiddeld 5,0 kn, log 1363 nm

Tijd bewogen: 7 3/4 uur, ⛵️ 0 uur, 🛥 7 3/4 uur

zon 1/2 uur, zwaar bewolkt,  🌧 5 uur, 16C, var 2-4,  989p

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

 

Trollhättan leeg

Regen en wachten 


Met 989 hP hadden we vandaag de laagste barometerstand van de reis tot nu toe. Het weer was dan ook beroerd, veel regen. Stevige buien en miezer. Af en toe even droog en in de middag even een zonnetje. 

Trollhättan vol

Daarnaast moesten we vandaag veel wachten. Dat begon direct in de eerste Trollhättansluis. We konden wel de kolk invaren, maar daarna gebeurde er niets. Anders dan in het Götakanaal, kreeg je geen informatie over wachttijd en reden. Ook waren er relatief weinig bolders of ladders om de boot  aan vast te leggen. Toen we eenmaal 8 meter gezakt waren, bleek dat er een zeeschip ons tegemoet kwam vanuit de drie lagere sluizen. In de drie volgende sluizen zakten we nog eens 24 meter. Daar werd ook het kanaalgeld geïncasseerd: 1.100 SEK, €95. Evenveel als vijf jaar geleden.

Na de sluis voeren we stroomafwaarts op de Göta rivier. Bij de sluis van Lila Edet moesten we weer een tijd wachten. Daarna verder tot de Jordfallsbrug. Deze word tijdens de avondspits niet bediend. Wij kwamen er kort voor de spertijd aan, dat viel mee. Bij de Marieholm spoorbrug kwamen wij net op tijd aan om gebruik te maken van de brug opening van onze snellere voorgangers. Tenslotte de Hisingsbrug in Gotenburg. Die gaat maar één keer per uur open, daar moesten we drie kwartier op wachten, de brug werd om 20.35 uur bediend.

 

Volle havens in Gotenburg

Ons illegale plekje

Voor de Hisingbrug was een wachthaventje aangelegd. Daar kon je echter niet op de wal komen. Utah vond een steiger geen geschikte plasplaats. Onder de wachtenden werd duidelijk dat de haven, vlak achter de brug, vol was. De volgende haven vijf mijl, een uur, verder. En ook daarvan was niet duidelijk of die ruimte zou hebben. Wij en één andere boot gingen toch kijken of er alsnog plek was in de haven. Dat is ons gelukt, onze collega niet. We blokkeerden weliswaar de uitvaart van een Franse en een Duitse buurman, maar beiden hadden daar geen probleem mee. Ook de havenmeester, die binnen 10 minuten opdook, vond het ook geen probleem. Mits we het havengeld maar betaalden. 

 

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *