Sunnanå-Trollhättan

Vertrek Sunnanå: 10.00 uur

Aankomst Sannanå: 17.30 uur

Afstand: 36,1 nm, gemiddeld 4,9 kn, log 1324 nm

Tijd bewogen: 7 1/4 uur, ⛵️ 0 uur, 🛥 7 1/4 uur

zon 6 uur, zwaar bewolkt,  🌧 1 1/4 uur, 18C, w 2,  998hp

Bemanning: Willy, Utah, Rudy

 

Sunanå invaart

Weinig wind
 

Voor vandaag werd er weinig wind voorspeld uit wisselende richtingen. Dat werd dus weinig zeilen. Vanuit de haven opnieuw eerst tussen de rotsen naar open water. De geul was goed betond. We moesten vanuit Sunnanå eerst nog ruim 20 mijl over het Vänernmeer naar Vänersborg varen. Op het meer kregen we meerdere regenbuien over ons heen. Vijf jaar geleden kon ik in Vänersborg nog een Campinggaz tankje kopen, als enige plek in Zweden. Nu op goed geluk het weer geprobeerd. We zijn er drie jaar mee gestopt. Je moet eigenlijk een dubbele aansluiting hebben. Maar hij had wel borgmoertjes voor de reparatie van de Bouvaan. 

Trollhättankanaal
Brinkenbergskulle sluis

In Vänersborg begint het Trollhättankanaal. Spectaculair omdat het kanaal op verschillende plaatsen in de rotsen is uitgehakt. Bij Trollhättan ga je in vier sluizen 38 meter omlaag. Kort na Vänersborg mag je in de Brinkenbergskulle sluis 6 meter omlaag. 
Wij hebben de haven in de stad Trollhättan links laten liggen en zijn in het haventje boven aan de sluis trap van Trollhättan gaan liggen. 
Hier zijn meerdere sluis trappen die een hoogte van een kleine 40 meter overbruggen. Één uit 1800, één uit 1840 en de huidige uit 1916. In 1832 moest het formaat van de sluizen aangepast worden aan de maat van de sluizen in het Götakanaal. In 1916 zijn nieuwe sluizen gemaakt voor de grotere zeeschepen die naar het Vänernmeer varen

Trollhättan oude sluis
Trollhättan huidige sluis

 

 

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *